Tuesday, December 21, 2010

Kumpul Setem

Baru teringat nk kongsi ngan korg sume...mase aku balik kampung raya haji yg lepas, aku selongkar rak buku2 lama kt kampung....fuhhhhh !!!! album setem !!!! haaaa....tu die...2 buah album setem mase aku darjah 4 & darjah 5 dulu....dh berbelas tahun rupanya tersimpan dlm rak buku tu...helaian demi helaian aku belek...masih tersusun rapi lagi setem2 yang aku kumpul masa sekolah rendah dulu....hobi lama...hobi di zaman kanak2...walaupun amat kolot bg segelintir manusia, namun bg aku itulah hobi yg berfaedah yg dh hampir pupus di kalangan kanak2 sekolah sekarang ni....kumpul setem xlg menjadi pilihan & minat kanak2 utk   dijadikan hobi kerana telah kalah dek ditelan teknologi2 terkini...

antara koleksi setem yg aku beli kt skolah dlu
Teringat masa aku mula2 kenal ngan hobi kumpul setem ni...kt sekolah rendah dlu cikgu war2kan sesiapa yg berminat utk jadi ahli Kelab Filateli (kelab kumpul setem) sila kasi nama...hoh...apekebende kelab filateli tu !!!!...lom pernah lg aku dgr dalam usia 10 tahun nama kelab sebegitu pelik...tanye punye tanye faham gak aku akhirnya...aku pn balik umah, bitau ma ngan abah aku join kelab tu...album setem pertama hadiah dr abah aku...yg kaler biru kt atas tu...teramat gembira nya aku mase tu...abis aku kopek surat2 abah & kakak aku yg bersetem...beberapa hari kemudian, di koperasi sekolah aku ada gak jual setem2 luar negara yg boleh dibeli oleh pelajar ngan hanya berharga 50 sen sahaja...


ni koleksi setem yg pengirim tu kasi
Haaa...lupe nk kongsi ngan korg...aku gak pernah dpt setem mase aku hubungi Kelantan fm...masa tu dlm rancangan kanak2...konon nk kongsi hobi ngan pendengar...hehehehehehhe...tp yg manisnya, beberapa hari kemudian aku terima kiriman pos dr seseorg yg xdikenali, cuma diberitahu " abg dgr adik kol Kelantan fm bitau suke kumpul setem, jd abg kasi setem2 yg abg ada utk tambah koleksi setem adik"...hepi sgt2...kesemua nya setem dari luar negara...dlm fikiran aku mungkin pengirim tersebut mempunyai ramai kenalan di luar negara...hampir kesemuanya setem2 dr negara Arab..

ni pon koleksi setem aku gak
Selain dr tu, antara koleksi setem2 yg aku kumpul adalah dr Kelab Filateli...setem sampul surat hari pertama...contoh nya kt atas tu...yg setem gmbr measat & p.ramlee tu... Hobi ni terhenti masa aku melangkah ke sekolah menengah...langsung ku tolak tepi....album setem ku tutup kemas...hanya jadi kenangan antara hobi yg paling aku gemari dulu...Aku amat berharap ada generasi muda kini yg masih berminat utk mempunyai hobi mcm ni....pihak sekolah, berilah pendedahan kepada pelajar2 sejak dr sekolah rendah lagi...peranan ibu bapa gak penting...beri galakan kpd anak2 selagi hobi anak2 xterkeluar dr landasan yg sebenar....cukup2lah ngan pendedahan di dada2 akhbar & media2 kini ngan pelbagai aktiviti x sihat pelajar2 kita...xterkecuali pandangan ni di jamu ngan pelbagai aktiviti anak2 yg boleh mengakibatkan akan berlakunya perkara2 yg xelok kelak...anak2 kecil yg berumur dlm lingkungan 7- 12 tahun yg belum pandai menunggang motosikal sudah pandai wat gaya seperti merempit wlpn berbasikal...sudah pandai jongket basikal...ptg & malam duk abiskan masa tepi jalan tonton mat rempit merempit...ini semua bukan rekaan...naum kenyataan yg aku lihat ngan mata sendiri...Masyaallah...semoga zuriat2 ku kelak terhindar dr perkara2 sebegini...Wallahuallam...


No comments:

Post a Comment