Sunday, December 19, 2010

Bila Ego Menguasai Akal Fikiran..

Hari ni kandungan ku dh menjangkau usia 3 bulan 12 hari....Kali pertama aku dpt lihat baby dalam rahim ku adalah pada 27 November yang lepas...tu pun sbb2 masalah kesihatan..kalau x, xmerasa la lg nk tgk baby...Allah Hu Akbar...besar&indahnya kurniaan Mu kepada hamba Mu ini...itulah kesitimewaan kaum wanita yg xboleh dibeli di mana2...dapat merasai zuriat yg makin membesar dalam rahim sendiri..akan ku jaga kandungan ku sebaik mungkin...


Tatkala perasaan indah meresapi diri & hidup kami berdua skrg ni, muncul kedukaan yg menyelit dlm hidup kami...baru je minggu lepas aku mendapat khabar yg mengecewakan...sahabat ku...masrina...masih ingat lg x ngan beberapa entri yg lepas pernah aku menceritakan ttg dia....hujung minggu di Merchang dan Lain Negeri Lain Adatnya ....dia lah satu2 nya sahabat baik aku di Negeri Terengganu ni...segala suka & duka selalu kami kongsikan bersama...namun persahabatan kami xpanjang.....tiada lagi kedatangan nya ke rumah aku selepas hari perkahwinan nya.....jarang sekali utk ku dgr khabar berita walaupun melalui sms....pelik..mmg pelik...kenapa semuanya perlu berubah ngan sekelip mata.....namun diam itu x lama, sbb aku kenal dia...xkan lama dipendam sesuatu masalah..aku jua yg akan diluahkan nya...teringat aku sms dia minggu lepas..." ingat kan bila ada suami akan menyenangkan, tp makin menyusahkan lak"...haih lain mcm bunyi nya...selidik punya selidik...terbongkar jualah semuanya...selepas dia berkahwin, rupa2nya suami die xsuke die berkawan dengan ku apatah lagi bersahabat...WHY !!!!!....ape salah & dosa aku pd dia...mgkin ada tersilap kata, tersalah laku yg mengguris hati suami nya, khabar kan pd aku..."TIDAK"...tiada salah & silap yg telah aku & suami aku lakukan..namun hanya disebabkan aku & suami ORANG NEGERI KELANTAN yang menyebabkan suami nya xkasi dia berkawan dengan ku...suami dia ANTI ORG KELANTAN...heyyy!!!! bg aku budak xmatang je ckp mcm tu...kate keje kerajaan...JABATAN PELAJARAN..tp nape otak sesempit itu...kalo ko ada masalah ngan org kelantan dlu itu bukan masalah aku...kalo ko anggap org kelantan xelok perilaku nya xsemua mcm tu....jgn menghakimi & menghukumi seseorg berdasarkan negeri nya...hukumlah berdasarkan perilaku nya...perangainya...pe'el nya...jgn disebabkan sifat anti ko, benci ko tu persahabatan aku & isteri ko musnah...

Teringat lagi mase dia dh bertunang, sll gak dia dtg umah...tp mmg bakal suami dia diam membisu....dalam fikiran ku mmg berfikir positif " mungkin suami sahabat ku ni seorg pendiam"...layanan suami aku kpd tetamu mmg mesra...namun sepatah di tanya, sepatah jua jwpn yg kuar dr mulut suami nya...xpernah pon suami aku amek ati sbb xmao dilabel sbg tuan umah yg xpandai layan tetamu...tp rupa2nya ada udang disebalik batu...benci pada kami rupa2nya...Masyaallah...aku terlalu rapat dengan sahabat ku...terlalu rapat dengan keluarga sahabat ku...mak & ayah nya dh seperti mak & ayah ku sendiri...mana mungkin utk aku memutuskan silaturahim yg kami bina semata2 sifat anti suami sahabtku tu.....tercalar hati aku, namun x aku luahkan pd sahabt ku...hanya nasihat melalui sms " kalau suami kak na xsuke, jgn lawan...hormat keputusan die...kak na kena terima...ingat, syurga kt bawah tapak kaki dia...yam xnk disbbkan persahabatan yg xdiredhai ni akan menyebabkan  rumahtangge kak na goyah..."...menitis jua air mata ni...namun apa yg mampu aku lakukan kecuali mengadu pd suami aku...Ya Allah, moga hati suami sahabatku akan mendapat cahaya dari Mu...

"biar ape pun jadi, yam tetap sahabat kak na dunia & akhirat...sms terakhir dr sahabat ku itu ku pandang sepi...ego nya ko wahai lelaki, gelaran suami xlayak utk lelaki yg berakal cetek mcm ko...

No comments:

Post a Comment