Thursday, December 23, 2010

Kartun hanya untuk kanak2 ?


Betul ke kartun hanya untuk kanak2 ? ohhhh...kanak2 ke aku ni ? jap2...cek ic jap...lahir tahun 1985....eh...bukan kanak2 lagi...dh dewasa dh ni....tp nape aku peminat setia cite kartun ?....org dewasa lain xtgk kartun ke ? haaaaa...tipu la kalo korg yg sebaya ngan aku xtgk kartun....



Kartun kesukaan aku xlain xbukan...Crayon Sin Chan...Sponge Bob Square Pant....kalo hari sabtu jam 7.00 malam mmg aku dh siap2 tunggu depan tv nk tgk kartun sin chan...tetiap hari lain lak duk mengadap tgk spongebob jam 5 petang (tp cite ni tgk time xkeje jela, sbb balik keje kul 5.30)...nape aku suke tgk cite kartun ? sbb cite2 kartun ni sll wat aku tersenyum...wat idup aku ceria...aku xperlu bebankan fikiran aku ngan memikirkan cite yang sarat ngan emosi...aku xperlu marah kt pelakon2 kalo berlakon xseberapa...aku gak xperlu emosi bile tgk watak2 & jalan cite yg seakan2 membodohkan diri sendiri....sbb aku tgk drama2 kt tv skrg ni jalan cite hampir sama...cite hantu malaysia...hantu yg stereotaip....drama2 melayu...yg xabis menghidangkan & merugikan air mata...xkalah ngan drama2 dr seberang yg sudah berabad2 ditayangkan kt tv yg xtau lg bile nk abis...bosan !!!



Jadi cite yg paling sesuai untuk aku...adalah cite2 kartun...cite2 yg ringan...cukup2la bebanan di tempat keje yg perlu aku fikir...di rumah aku ingin beristirehat bersama suami....bergelak ketawa bersama suami bile tgk kartun bg aku merupakan terapi & salah satu cara mengeratkan hubungan suami isteri...senang hati aku bile tgk suami aku terkekek2 ketawa bile aku ajuk cara kartun bercakap...nahhh !!! utk korg yg baru je kawen, aku dh kasi petua baru utk rumah tangge korg...( heee...aku pon br kawen gak )



Tp ni sume pendapat aku...terpulang pd individu masing2...keluarga ceria keluarga bahagia...



p/s : eh, kartun mana ada letak tanda had umur...layan !!!!

Tuesday, December 21, 2010

Kumpul Setem

Baru teringat nk kongsi ngan korg sume...mase aku balik kampung raya haji yg lepas, aku selongkar rak buku2 lama kt kampung....fuhhhhh !!!! album setem !!!! haaaa....tu die...2 buah album setem mase aku darjah 4 & darjah 5 dulu....dh berbelas tahun rupanya tersimpan dlm rak buku tu...helaian demi helaian aku belek...masih tersusun rapi lagi setem2 yang aku kumpul masa sekolah rendah dulu....hobi lama...hobi di zaman kanak2...walaupun amat kolot bg segelintir manusia, namun bg aku itulah hobi yg berfaedah yg dh hampir pupus di kalangan kanak2 sekolah sekarang ni....kumpul setem xlg menjadi pilihan & minat kanak2 utk   dijadikan hobi kerana telah kalah dek ditelan teknologi2 terkini...

antara koleksi setem yg aku beli kt skolah dlu
Teringat masa aku mula2 kenal ngan hobi kumpul setem ni...kt sekolah rendah dlu cikgu war2kan sesiapa yg berminat utk jadi ahli Kelab Filateli (kelab kumpul setem) sila kasi nama...hoh...apekebende kelab filateli tu !!!!...lom pernah lg aku dgr dalam usia 10 tahun nama kelab sebegitu pelik...tanye punye tanye faham gak aku akhirnya...aku pn balik umah, bitau ma ngan abah aku join kelab tu...album setem pertama hadiah dr abah aku...yg kaler biru kt atas tu...teramat gembira nya aku mase tu...abis aku kopek surat2 abah & kakak aku yg bersetem...beberapa hari kemudian, di koperasi sekolah aku ada gak jual setem2 luar negara yg boleh dibeli oleh pelajar ngan hanya berharga 50 sen sahaja...


ni koleksi setem yg pengirim tu kasi
Haaa...lupe nk kongsi ngan korg...aku gak pernah dpt setem mase aku hubungi Kelantan fm...masa tu dlm rancangan kanak2...konon nk kongsi hobi ngan pendengar...hehehehehehhe...tp yg manisnya, beberapa hari kemudian aku terima kiriman pos dr seseorg yg xdikenali, cuma diberitahu " abg dgr adik kol Kelantan fm bitau suke kumpul setem, jd abg kasi setem2 yg abg ada utk tambah koleksi setem adik"...hepi sgt2...kesemua nya setem dari luar negara...dlm fikiran aku mungkin pengirim tersebut mempunyai ramai kenalan di luar negara...hampir kesemuanya setem2 dr negara Arab..

ni pon koleksi setem aku gak
Selain dr tu, antara koleksi setem2 yg aku kumpul adalah dr Kelab Filateli...setem sampul surat hari pertama...contoh nya kt atas tu...yg setem gmbr measat & p.ramlee tu... Hobi ni terhenti masa aku melangkah ke sekolah menengah...langsung ku tolak tepi....album setem ku tutup kemas...hanya jadi kenangan antara hobi yg paling aku gemari dulu...Aku amat berharap ada generasi muda kini yg masih berminat utk mempunyai hobi mcm ni....pihak sekolah, berilah pendedahan kepada pelajar2 sejak dr sekolah rendah lagi...peranan ibu bapa gak penting...beri galakan kpd anak2 selagi hobi anak2 xterkeluar dr landasan yg sebenar....cukup2lah ngan pendedahan di dada2 akhbar & media2 kini ngan pelbagai aktiviti x sihat pelajar2 kita...xterkecuali pandangan ni di jamu ngan pelbagai aktiviti anak2 yg boleh mengakibatkan akan berlakunya perkara2 yg xelok kelak...anak2 kecil yg berumur dlm lingkungan 7- 12 tahun yg belum pandai menunggang motosikal sudah pandai wat gaya seperti merempit wlpn berbasikal...sudah pandai jongket basikal...ptg & malam duk abiskan masa tepi jalan tonton mat rempit merempit...ini semua bukan rekaan...naum kenyataan yg aku lihat ngan mata sendiri...Masyaallah...semoga zuriat2 ku kelak terhindar dr perkara2 sebegini...Wallahuallam...


Sunday, December 19, 2010

Bila Ego Menguasai Akal Fikiran..

Hari ni kandungan ku dh menjangkau usia 3 bulan 12 hari....Kali pertama aku dpt lihat baby dalam rahim ku adalah pada 27 November yang lepas...tu pun sbb2 masalah kesihatan..kalau x, xmerasa la lg nk tgk baby...Allah Hu Akbar...besar&indahnya kurniaan Mu kepada hamba Mu ini...itulah kesitimewaan kaum wanita yg xboleh dibeli di mana2...dapat merasai zuriat yg makin membesar dalam rahim sendiri..akan ku jaga kandungan ku sebaik mungkin...


Tatkala perasaan indah meresapi diri & hidup kami berdua skrg ni, muncul kedukaan yg menyelit dlm hidup kami...baru je minggu lepas aku mendapat khabar yg mengecewakan...sahabat ku...masrina...masih ingat lg x ngan beberapa entri yg lepas pernah aku menceritakan ttg dia....hujung minggu di Merchang dan Lain Negeri Lain Adatnya ....dia lah satu2 nya sahabat baik aku di Negeri Terengganu ni...segala suka & duka selalu kami kongsikan bersama...namun persahabatan kami xpanjang.....tiada lagi kedatangan nya ke rumah aku selepas hari perkahwinan nya.....jarang sekali utk ku dgr khabar berita walaupun melalui sms....pelik..mmg pelik...kenapa semuanya perlu berubah ngan sekelip mata.....namun diam itu x lama, sbb aku kenal dia...xkan lama dipendam sesuatu masalah..aku jua yg akan diluahkan nya...teringat aku sms dia minggu lepas..." ingat kan bila ada suami akan menyenangkan, tp makin menyusahkan lak"...haih lain mcm bunyi nya...selidik punya selidik...terbongkar jualah semuanya...selepas dia berkahwin, rupa2nya suami die xsuke die berkawan dengan ku apatah lagi bersahabat...WHY !!!!!....ape salah & dosa aku pd dia...mgkin ada tersilap kata, tersalah laku yg mengguris hati suami nya, khabar kan pd aku..."TIDAK"...tiada salah & silap yg telah aku & suami aku lakukan..namun hanya disebabkan aku & suami ORANG NEGERI KELANTAN yang menyebabkan suami nya xkasi dia berkawan dengan ku...suami dia ANTI ORG KELANTAN...heyyy!!!! bg aku budak xmatang je ckp mcm tu...kate keje kerajaan...JABATAN PELAJARAN..tp nape otak sesempit itu...kalo ko ada masalah ngan org kelantan dlu itu bukan masalah aku...kalo ko anggap org kelantan xelok perilaku nya xsemua mcm tu....jgn menghakimi & menghukumi seseorg berdasarkan negeri nya...hukumlah berdasarkan perilaku nya...perangainya...pe'el nya...jgn disebabkan sifat anti ko, benci ko tu persahabatan aku & isteri ko musnah...

Teringat lagi mase dia dh bertunang, sll gak dia dtg umah...tp mmg bakal suami dia diam membisu....dalam fikiran ku mmg berfikir positif " mungkin suami sahabat ku ni seorg pendiam"...layanan suami aku kpd tetamu mmg mesra...namun sepatah di tanya, sepatah jua jwpn yg kuar dr mulut suami nya...xpernah pon suami aku amek ati sbb xmao dilabel sbg tuan umah yg xpandai layan tetamu...tp rupa2nya ada udang disebalik batu...benci pada kami rupa2nya...Masyaallah...aku terlalu rapat dengan sahabat ku...terlalu rapat dengan keluarga sahabat ku...mak & ayah nya dh seperti mak & ayah ku sendiri...mana mungkin utk aku memutuskan silaturahim yg kami bina semata2 sifat anti suami sahabtku tu.....tercalar hati aku, namun x aku luahkan pd sahabt ku...hanya nasihat melalui sms " kalau suami kak na xsuke, jgn lawan...hormat keputusan die...kak na kena terima...ingat, syurga kt bawah tapak kaki dia...yam xnk disbbkan persahabatan yg xdiredhai ni akan menyebabkan  rumahtangge kak na goyah..."...menitis jua air mata ni...namun apa yg mampu aku lakukan kecuali mengadu pd suami aku...Ya Allah, moga hati suami sahabatku akan mendapat cahaya dari Mu...

"biar ape pun jadi, yam tetap sahabat kak na dunia & akhirat...sms terakhir dr sahabat ku itu ku pandang sepi...ego nya ko wahai lelaki, gelaran suami xlayak utk lelaki yg berakal cetek mcm ko...

Sunday, November 21, 2010

1st Anniversary !!!!!!

Today is 21st November 2010....Our 1st Anniversary !!!...ohhhh !!! rasa mcm baru je kawen...gelak ketawa, senyuman mesra masih segar dibibir...

Teringat kenangan pertemuan kami dlu...pertama kali bertemu mata kalo xsilap aku pada tahun 2006...tersenyum sendirin tatkala aku kenang kembali kenangan dlu...yeee !!! 3 tahun usia perkenalan...xlebih dari seorang kawan wlpn dh pelbagai cara suami aku cube memikat..tp aku mmg jual mahal...ahahahhaha...suke aku nk kongsi ngan korg sume...

Mase aku keje part time DJ & receptionist merangkap customer service...suami aku lak technician...lain2 department..tp kalo time customer nk tukar barang elektrik kene g kt kaunter technician terlebih dahulu baru ke kaunter aku...heran gak aku tiap kali customer bwk resit kt kaunter aku mesti kt resit tu ada tulis perkataan "MISS YAM"...tanya punye tanya...ada la sorg customer tu bitau "abg yg rambut terpacak tu tulis suh akak baca"...ahahahahahah...lucu betul..tp aku tetap jual mahal sampaila aku dpt berita dr kawan2 yg suami aku tu nk berenti kerje...aku punyela sedih sbb sbnrnye dalam hati aku mmg ada sedikit rasa sayang wlpn kami hanya kawan...

Nk dijadikan cite...dalam bulan puase tahun 2006, suami aku pon dtg kt kaunter aku selepas maghrib ngan pakian biase...xpakai uniform kerje...mmg hati aku dh gundah gulana..."YAM, YUSSRI DH NK NAIK BAS MALAM NI...YUSSRI MINTAK MAAF KALO ADA WAT SALAH & SILAP"...mmg aku sebak...smpai ati berita dia nk berenti keje bukan dtg dari mulut dia sendiri...dh nk tggl aku baru nk bitau...sedih wooooo...tp aku wat2 biase je...cam xde perasaan...namun smpai bila hati & perasaan sedih aku blh aku tahan...smpai je umah, balik dari keje abah aku bitau, td posmen anta barang...dalam kotak besar...abah xbrani bukak takot2 barang2 peibadi aku...bila aku bukak je kotak tu ..." ANAK PATUNG KUCING SYLVESTER !!! "...dari Wan Karmal Yussri...bercucuran air mata aku kuar...smpai ati tgglkan aku ngan patung ni...malam tu jgak, die kol aku...mmg aku marah dia, nape kasi aku patung ni dahla tgglkan aku, kawan mcmne ni...cehh !!! mulut je kate kawan, tp dalam hati ada rasa sayang...ahahahahaha...dia gak mintak maaf...aku tanya nape...die kate sbb tipu aku..HAAA !!!!..."SBNRNYE YUSSRI NAIK BAS NK KE PERAK AMEK SIJIL BUKAN NK BERENTI KEJE...YUSSRI G SKEJAP JE 3 HARI BUKAN SELAMA2NYA...YUSSRI XSAMPAI ATI NK TIPU LAMA2..SBNRNYE DH RANCANG NGAN GENG2 TEMPAT KEJE SBB NK TGK YAM MCMANE...XSGKE...."...ahahaahahahahaha...gilo gilo...

Tp yg indah tu hanya sementara...aku tetap belum trima dia sebagai teman istimewa...hanya kawan biasa xlebih dari tu...selepas 3 bulan keje part time, aku bawak haluan aku sndiri cari keje lain...dari designer smpai la keje government hanya telefon bimbit menjadi perantaraan kami...mesej pn xkerap...tp sume kuasa Allah...kita hanya merancang...Tuhan Yang Menentu kan...walau jauh mana aku lari dari dia...walau jauh mana pon jarak aku ngan dia bulan March tahun 2009, pembuka segala lebaran baru wat aku & yussri...hati ku terbukak utk menerima cinta dia...2 pun selepas kali ke 5 dia melamar aku..ahahahahahah....bercinta xlama, terus merisik, bertunang & berkahwin...skrg dh pon masuk setahun usia perkahwinan kami...kami sudah bertiga...zuriat jejaka pemburu setia cinta aku sedang membesar dalam rahim aku...

Alhamdulillah...mmg jodoh terletak di tangan Mu Ya Allah...aku panjat kesyukuran kerana dipertemukan dengan suamiku...semoga ngan pertambahan usia perkahwinan kami makin bertambah mekar kasih sayang kami...amin...

Monday, November 15, 2010

Nasi Ayam Memujuk...

Aik ? ape jenis nama nasi ayam aku ni...nasik ayam memujuk ? heee...yeyyy !!! mmg nasik ayam memujuk ni aku kasi nama sempena nk memujuk suami aku selepas aku wat salah pagi semalam gara2 xmemaklumkan pada die aku nk kuar makan...eheheheheh....mengikut kata2 beliau (suami aku), aku telah melakukan kesilapan ni secara tegar sejak 2 menjak kebelakangan ni tanpa aku sedari ia merupakan kesalahan...beliau juga mendakwa bahawa aku telah berubah, dlu kalo nk ke mana2 waima nk turun mkn kt kantin pon aku akan msg die tp sekarang xlagi...owh !!!! yeke !!! (dah macam bace berita lak ni...keh3) aku dh mintak maaf semalam & telah mengambil langkah utk tambat ati & pujuk suami aku ngan masak nasik ayam ni...



Nak di jadikan cite maka ptg smlm on da way balik ke umah, singgahlah aku di pasar bukit besar....beli bahan2 utk masak nasi ayam....dalam jam 6 petang sampai umah, tanpa berehat terus masuk dapur aku bertungkus lumus siapkan nasi ayam memujuk ni sebelum suami aku balik dari keje...wah wah wah....penat bukan alasan..hati suami kena jaga...jgn smpai die marah...hehehehe...dalam pukul 7.15 mlm, sume siap terhidang !!! sinki tunggang langgang ngan pinggan mangkuk xberbasuh aku xtolak tepi dah...xmao pedulik !!!...yg penting suami aku balik, bukak kasut terus boleh makan masakan aku ni...heee....



Maka berjaya juga ku tambat hatinya ngan nasik ayam memujuk ni walaupun aku bukan chef yg handal...ehehehehe...yg penting kita.....HEPIIIII !!!!

p/s : resepi ni aku guna resepi mat gebu http://tiffinbiru.blogspot.com/

Sunday, November 14, 2010

Bencana...

Malam tadi aku & suami lepak2 depan tv...nonton rancangan Majalah 3...berkisar tentang letusan gunung merapi di Jogja...Masyaallah...ngeri...mmg ngeri...setau aku dh pelbagai bencana & bala dh menimpa negara Indonesia.....kesian mmg kesian...melihat warga2 emas yg terpaksa diangkut ke tempat selamat...xkalah ngan anak2 kecil yg belum mengerti ape2 tentang bencana yg menimpa mereka...

Dalam hati aku terdetik...Alhamdulillah negara kita xditimpa bencana sebegitu dasyat...namun sedikit bencana banjir yg menimpa beberapa buah negeri di Malaysia baru2 ini sedikit sebanyak menginsafkan kita bahawa Allah itu Maha Berkuasa.....langit yg indah xselalunya cerah...kita mesti menerima Qada' dan Qadar Nya walaupun payah...Kalau kita rasa kita yg paling berkuasa, paling kuat, paling hebat, paling sempurna...sedarlah kekerdilan kita di sisi Allah.....pada pendapat aku, ikhlas..mungkin kalau kita xmenerima sesuatu bencana ada segelintir manusia yang alpa...sll ingat kita sll berada di tangga SENANG...

Kepada semua, ingin kutitipkan kepada semua kita hidup di dunia ini hanya sementara...ingatlah dunia ini hanya pinjaman, kelak bakal diambil jua...sayangilah kita sesama makhluk sesama insan....berbeza adat berbeza resam bukan alasan.....hindari perpecahan & perbalahan...jaga percakapan, jaga pergaulan...kelak bakal di jemput Tuhan...tempat kita di Syurga atau Neraka Jahanam ?...tanyala iman...wallahualam.. 

Thursday, November 11, 2010

Kembali Berbloging !!!!

Assalamualaikum....Syukur kerana terbuka juga pintu hati aku utk kembali berbloging ni...dh lama sgt menyepi....dh lama sgt blog ni x di 'update'....aku tgglkan sepi tanpa berita terkini, tanpa coretan, tanpa berita...hmm...terlalu byk suka duka sepanjang kesepian ber blog ni....terlalu panjang cerita jika aku luahkan di sini kesemuanya....

Tp...baiklah, utk perkembangan terbaru aku & kehidupan aku yang terkini....BERITA PALING GEMBIRA...AKU & SUAMI KU BAKAL BERGELAR IBU & AYAH PADA 8hb JUN TAHUN DEPAN.....YUP !!!! AKU HAMIL !!!! 2 bulan sudah usia kandungan ku kini....dalam rahim ku kini terisi dengan zuriat aku & cinta hati ku (suami)...Doakan semua selamat ye...

Aku tau ramai kawan2 yg kt luar sana sudah pon tau ttg perancangan kami kononnya nk honeymoon dlu utk tahun pertama perkahwinan....yeeee !!!!! itu mmg perancangan tetapi masa raya aidilfitri yang lepas setelah duduk berbincang & berdiskusi...berkira2 dengan menggunakan kalkulator akal sndiri kami wat pengiraan jika aku mengandung selepas setahun kawen & setelah 9 bulan akan jatuh pada bulan brape...fikir punye fikir & congak punye congak akhirnya kami sepakat utk plan dapatkan baby dlm masa terdekat tu jgak...maksud aku bulan Syawal aritu...sbb aku xmao kalo aku bersalin nanti jatuh dalam bulan Ramadhan...heeee...tambahan pula jika tunggu rancang nk dpt baby tahun depan suami aku dh pon bertambah usianya ke 33...die ckp xmao la nanti umur dh tua tp anak sulung masih kecik lg...kekekekekekekeke...tp kita manusia cuma boleh merancang kan ? sume tuhan yg tentukan.....kami mula menerima kata2 dari org sekeliling jika dpt anak makin bertambah rezeki kami...BERUSAHA & TAWAKAL !!!

Nak dijadikan cite 8 Oktober lepas, aku mengalami kelewatan dtg bulan....haih...suami aku dh senyum2 dh....aku lak asyik duk merungut je nape xdtg2 bulan lagi....masih terngiang2 lagi kata2 suami aku " nak ke dtg bulan ? "...ahahahahahahahahaha...aku tau die xsabar nk tgk aku dtg bulan sbb die nk berita gembira !!! die nk baby !!! Jadi, selepas seminggu lewat, aku ngan suami aku ke farmasi...beli pregnancy test .... jeng ! jeng ! jeng !....haaaa !!!! ADA 2 JALUR !!! POSITIF !!! aku pandang suami aku...wahhh !!! senyum meleret smpai ke telinga .... tp aku wat2 bodo...konon xyakin lg ngan alat pregnancy test tu...jadi keesokan hari aku & suami aku ke klinik sakit puan...YEEEE !!!! TAHNIAH !!! AWK HAMIL !!!...suami aku terus peluk aku....Ya Allah...alhamdulillah...rancangan singkat kami membuahkan hasil...pesan doktor : LEPAS NI XPAYAH NK RANCANG2 NK HONEYMOON KE APE ...KAWEN AWAL, DAPAT BABY AWAL LA SERONOK...hehehehehehehe

Sepanjang tempoh 2 bulan kehamilan ni, pelbagai cabaran wat ibu mengandung aku alami....cepat penat, alahan teruk, loya, muntah teruk...kasut highheel aku korbankan dengan memakai selipar bata...makanan yg dlu aku sukai skrg dh xlalu lagi....cepat lapar tp bila makan muntah balik....cpt sgt sensitif....pantang suami aku tinggikan suara air mata cpt je nk mengalir...tp aku cuba utk kuat...cuba xnk manjakan diri...tp segagah mana la sgt...lbh2 lagi ini baru anak pertama...aku tau keje kt ofis terjejas sedikit kerana aku kerap amek cuti & dtg lewat...bukan sengaja tp aku betul2 alahan..keje aku tetap aku settle kan...xpernah xsiap !!! setiap tugasan yg ditugaskan hampir kesemua aku terima tanpa menolak sbb aku xmao dilabel pekerja yg byk alasan...aku xmanja seperti org sekeliling aku fikir....aku tau dibelakang aku ramai yg duk mengata...tp aku telan wlpn pahit...pd suami aku luahkan kerana xtertanggung...dia lah jiwa aku, dialah nyawa aku....pedih...org yg xpernah jadi ibu xkan rasa apa yg aku lalui...lain ibu hamil lain alahan nya...nanti korg bergelar ibu atau isteri korg bergelar ibu baru korg rasa semuanya....aku mmg selalu ukirkan senyuman tp dalam hati pedihnya hanya tuhan yang tau....

Semua tu sebenarnya banyak mengajar aku utk lebih kuat & cekal....aku masih lagi blh bangkit....xmao sedih2....xmao fikir kata2 org...aku cuma nk baby aku dlm kandungan ni sihat & selamat...aku nk hidup bahagia...bahagia bersama suami aku tercinta...

Allah Maha Adil...disebalik kesedihan mesti ada kebahagiaan....disebalik duka yg kuharungi ada sinar bahagia....baby yg aku kandung ni mengeratkan lagi kasih syg kami sbg suami isteri...bahagia nya ku rasa tatkala mendengar doa utk kebahagiaan kami berdua setiap kali selesai smyg berjemaah dari suami aku...bahagianya ku rasa tatkala suami aku memperdengarkan ayat suci Al-Quran untuk kandungan ku...bahagianya ku rasa tiap2 malam suami aku dekatkan mulut di perutku ucap " Assalamualaikum " untuk baby kami...setiap hari ada je rezeki wat kami...walaupun bukan berbentuk harta tp kami bersyukur kerana wat masa skrg ni xputus2 hidangan & makanan yg aku inginkan akan tersua di depan aku....wlpn kami hidup dalam serba kekurangan kami akan cuba jadi ibu & ayah yg terbaik wat anak kami nanti...kami percaya pada rezeki Allah...Alhamdulillah....kami bahagia...doakan kami ye.. :-)

Wednesday, July 7, 2010

Lain Negeri Lain Adatnya....

Sibuk kalah menteri...keh3...itulah keluhan member aku yg ajak aku kuar sbb dh lame xkuar same...dh nk wat cmane, keje tetap kena keje termasuklah wat kerja umah sekalipun tetap dipanggil keje...baru arini sempat nk update blog...baikla, jumaat lepas 2 Julai 2010...tarikh keramat bg kawan baik aku...majlis pertunangan Nor Masrina Abd Wahab & tunang, Khairi...pernah aku ceritakan dahulu dalam entri Hujung Minggu di Merchang...1st time aku hadir majlis pertunangan yg berbeza negeri...nk gak tgk cmane la ghupenye adat org terengganu ni ye...

Maka tersebutla kisah, selepas suami aku pulang dari solat jumaat bertolaklah aku ke merchang di daerah marang...hmmm...xramai pn tetamu yg dtg...seperti yg dimaklum awal oleh k.masrina hanya keluarga yg terdekat je yg dijemput..kire aku ni wlpn hanya kwn mgkin dh dianggap sbg kuarga die la ni kot...eheee...perasaan lak..sampai je kt umah die, semua ahli keluarga k.masrina aku ketemu...bersalaman & bertanya khabar...tup tap tup tap...cpt je aku melangkah ke bilik bakal tunangan org ni...wah3...cantik betul...berseri2 ngan solekan sederhana tebal, berpakaian putih & ditambah ngan contact lense (yela, sblm ni asyik pakai cermin mate je, sekali-sekala cantik gak)...dlm hati aku..hmmm...xsangke la minah ni, bertunang gak akhir nya...jumpa gak die ngan lelaki yg serius utk jadikan dia permaisuri hati...Alhamdulillah...gembira betul aku tgk kwn aku bahagia...

Tepat jam 3.30 ptg, tibalah keluarga pihak lelaki dengan diiringi 8 buah kereta...aku? aku ditugaskan sbg jurukamera (keh3, langsung xbertauliah)...jeling punye jeling...haaaa...sang jejaka pn datang gak (same la mase aku bertunang dlu...pasangan lelaki pn dtg)...tp kaler baju xsedondon ngan bakal tunang..xpe2...kite tgk lg ape yg berbeza mase aku bertunang dlu....haaaaaaa....pasangan lelaki xmasuk umah bakal pengantin pn....oooooo baru aku tau, suami aku ckp sepupu k.masrina tu bgtau dia spatutnye psgn lelaki xblh dtg mase bertunang, jd kalo dtg kena duk kt luar la...wah wah wah...mase aku bertunang dlu siap perkenalkan psgn lelaki lg...bergambar sama...amat berbeza...yg nyata berbeza hanya ibu kepada pasangan lelaki yg berbincang dengan ibu psgn perempuan...pihak ayah cuma diam & memerhati dr jauh...tiada tetapan hantaran mase majlis kelak, tiada tetapan tarikh tiada tetapan wang hantaran...hanya berbincang ala kadar. tarikh sume akan dibincangkan pada mase lain...oooowhhh itu macam kaaaa...


ni majlis bertunang k.masrina


ni lak mase majlis pertunangan aku tahun lepas


Walaumcmanepn, majlis tetap berjalan lancar...yg penting nasi dagang yg dihidangkan dalam majlis tu mmg sedap...best sgt...semoga sahabat ku, kekal bahagia & semoga berkekalan hingga ke akhir hayat...amin...

Monday, June 28, 2010

6 Tahun Dpt Nasib Buruk ????

Malam tadi kul 12.14 tgh malam...bunyik ring tone mesej lagu Wajah Rahsia Hati dendangan Ogy Ahmad Daud....haaaaa !!!! sapela nganta mesej memalam buta ni???...baru je nk lena...amek h.phone...open massege...click inbox...from : no name ...ada no. baru...haih...hati dh dub dab dub dab...takot2 ade sesape nk kaco aku memalam...risau gak bile dh kawen ni...hati suami kena jaga beb...aku pn bkak la mesej sambil mulut xhenti2 membebel...antara kandungan mesej yg aku terima :

" Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Malik, Ya Qudus, Ya Salam, Ya Mu'min, Ya Muhaimin, Ya Aziz, Ya Jabar, Ya Mutakabbir....

Kirimkan lah kepada 9 org asma Allah ini insyaallah km akn mndpt brita baik esk. Siapa yg tdkmenghiraukanny mka akn mndpt nsib yg bruk slma 6 thn. Apkah anda tdk mau mngorbnkan 9 sen,-krn asma Allah? dlm waktu 1 jam anda akan mendapatkan rezeki yg tiada tara jumlahnya jgn dipermainkan Demi Allah ini amanah dan jangan dihapus sebelum dikirimkan org wslm "

Wah2...kalau korg baca korg percaya x mesej ni ? hmmm...sape percaya angkat tangan !!!...aku tau...ada yg percaya...ada yg was2...& ada yg xpercaya...aku lak tergolong dlm golongan org yg xpercaya mesej2 berantai mcm ni...aku bukannya pandai & bukannya maha arif bab2 agama...tp aku pun tau hukum hakam yg di tentukanNya...aku tau AJAL, MAUT, JODOH, TUA, MUDA, REZEKI sume ketentuan Yang Maha Esa...siapa sebenarnye pengirim mesej ni ? adakah dia yg mencipta reka mesej ni ataupun dia antara salah seorang yang percaya akan mesej ni ? wallahualam...cuma yg aku ingin ulas, siapakah kamu untuk menghukum seseorg ? pandai kamu membuat tilikan nasib seseorang, seperti ahli nujum dh lagak nya...siapakah kamu untuk memberi jaminan akan mendapat rezeki dlm masa 1 jam ?...berani nya kamu menggunakan nama Allah dengan tujuan memperdaya pengguna2 telefon bimbit ?...tidak mustahil kan, bg sesiapa yg terperdaya dengan mesej ini akan menghabiskan kredit telefon untuk menghantar mesej ni kepada rakan2 lain...entah2 akan dikenakan caj2 lain...

Kepada pengguna2 telefon bimbit sekalian, jgn mudah terperdaya dengan mesej2 berantai sebegini...pelbagai mesej tipu daya yg direka pd zaman canggih skrg ni...xkalah dengan mesej menang cabutan bertuah...ada gak mesej berbaur hasutan...jd berhati2.

Thursday, June 24, 2010

Masak Sendiri Baru Puas Hati !!!


21hb yg dh berlalu 3 hari lepas, genap 7 bulan kami berkahwin...genap 7 bulan jgak pelbagai resepi yg telah aku hidangkan untuk santapan suami aku...mmg, sblm aku berkahwin amat berbeza ngan selepas berkahwin...yela kalo dlu sume ma je yg masak, skrg ni nak ke xnak aku mesti blajar masak..kalo stakat masak kari tu dh dikire tahap senang gile dh bg aku skrg ni...selepas berguru ngan ma aku melalui fon...eheh...nah bukti, ni malam tadi punye juadah...kari ayam, tempe goreng ngan ikan bilis, kacang botor goreng ngan lobak merah, ayam goreng...


malam tadi nye menu

Meh nk cite cket...Dalam minggu lepas, tekak ni terase la nk makan sotong celup tepung goreng...balik je dari teman suami aku g kedai gunting rambut aku singgahlah kt sebuah restoren yg lampu kelip2 nye amat la cantik...order punye order...haaaaa...amek kau...RM 5.00...sotong celup tepung, dh la idang mcm tu je...xde langsung hias ngan ape2...rase? amatla kureng...haaaa, ni gmbr kat bwh ni sotong celup tepung yg aku mkn kt restoren tu...


mcm hampeh kan ?

Jadi untuk 'cover' balik rase xpuas hati aku mkn sotong celup tepung aritu, aku pun singgah la beli sotong kat pasar...setengah kilogram, RM 4.00...mmg banyak giler...aku pun balik wat sotong celup tepung sendiri...huh baru puas hati, xde la ciput je dpt makan...ni kt bawah ni gmbr sotong celup tepung, sup ayam dan kacang botor goreng...


haaaaa...siap letak mayonis lg...sedaaaaap

Baiklah kawan-kawan semua, kalo dulu sll je aku dgr org ckp setakat idup 2 orang suami isteri makan minum beli jela kat kedai...tapi kalo beli kat kedai mahal2 pastu makanan xsedap mcmane?..xpuas hati kan ? ...lagi pun aku pegang kate2 ma aku, jgn ajar suami makan kat kedai...biar die makan makanan hasil air tangan isteri sendiri jgn makan hasil air tangan org kat kedai...biar die lapar teringatkan kite bukan ingat tukang masak kat kedai...biar kasih sayang yg mengalir melalui masakan sebati dalam jiwanya bukan kasih sayang tukang masak kat kedai...jadi kepada kaum2 hawa di luar sana, belajarlah memasak ye !!!

Wednesday, June 16, 2010

Pandu Kereta elok-elok !

Hello Helloo...today is 16th June 2010...wah wah ckp omputeh gitu...skrg baru blh senyum tp tidak untuk mase dtg ke tempat kerja td...hmmmm..kesal...sakit ati pun ada...mase aku 'drive' ke tempat keje td tibe2 kt tgh jln ada sebuah keta yg sgtla lambat....pemandu dia seorg wanita...berkereta buatan Malaysia...bukan sbb die wanita & bukan sbb kereta dia buatan Malaysia tp sbb die "drive" keta SEBELAH TANGAN PEGANG STERENG...SEBELAH TANGAN MAIN SMS !!!!!...wahhhhh !!!!!! mmg bikin panas...kalau nak main sms, berentikan keta dlu tepi jalan, pastu nk balas sms ke nk call sape2 pn silakan....jgn susahkan pengguna lain...time nk pergi kerja hampir kesemua org nk cepat...ni disbbkan sorg ni, bersusun keta kat blakang terpakse ikut keta lembab ni...pastu plak sekejap ke kiri sekejap ke kanan...pk la cket keselamatan org lain...cuba bgtau aku, berapa peratus fokus kt pemanduan kalo mata sekejap pandang sms skejap pandang jalan ? kalau la jd ape2 kemalangan / kecelakaan jln raya nanti x ke susah kan org lain?...kawan2 semua, suka sy menyeru & mengajak semua kwn2 elakkan la perbuatan ni...kdg2 kita jg cara pemaduan kita kat jalan raya, tp ada jgak segelintir pemandu yg lalai & saja cari pasal...jgn tempah diri anada untuk mengalami kecelakaan...yang penting jgn tempah kecelakaan kpd pemandu lain yg berhati2....fikir-fikirkanlah.

Wednesday, June 9, 2010

Mimpi..

Pagi tadi mase melangkah nk kuar umah suami aku mengadu..."malam tadi abg mimpi arwah adik abg"...hmmm...aku xpernah kenal arwah adik suami aku...tp aku tau yg arwah meninggal dlm kemalangan jalan raya kat kampung dia tahun 2006...mase tu aku wat part time DJ kat tempat kerja suami aku (zaman2 memula berkenalan)...masih segar dalam ingatan aku mase arwah meninggal, isterinya sedang mengandungkan anak sulung yang baru 4 bulan usia dlm kandungan...sedih sgt...hmmmm..."mase abg mimpi tu die ada ckp ape2 x"...tanye aku...sbb aku teringat kate2 org tua kalo kita mimpikan org yang dh meninggal mungkin tu petanda kita TERLUPAKAN dia...betul ke ? wallahuallam...yang aku mampu sedapkan hati suami aku cuma, mgkin arwah rindukan abg...selepas solat nanti kena byk kan sedekahkan Al-Fatihah...sedekahkan Yassin untuk arwah supaya tenang 'di sana'...

SAHABAT BLOG @ KELAB BLOGGER


SAHABAT BLOG @ KELAB BLOGGER

Monday, June 7, 2010

Aku Mengerti....

Hari ni 7 Jun 2010...dh 3 hari aku bercuti...Sabtu malam Ahad pulang dari kampung...seronok bila dapat bercuti kat kampung walaupun terpaksa bahagi2kan rumah aku & umah suami...xpe yg penting boleh jenguk ma abah & papa ummi....hmmmm...tp bercuti kat kampung kali ni mengundang rasa kecewa dalam hati aku...kecewa bila aku pandang wajah sayu ma ngan abah aku...

Sedih hati ini bila dgr cerita dari mulut abah  ma aku...bercerita ttg anak2 saudara yg pernah dibelanya dahulu...sampai hati korang wat ma ngan abah mcm ni kan ? xterlintas ke sedikit rase bersalah dlm hati korang...xterlintas ke sedikit rase mengenang budi dalam jiwa korang ? bukan balasan sebesar gunung yg ma ngan abah aku minta cukup sedikit rase mengenang jasa...mengenang jasa org yg membesar korg...menyekolah kan korg...membayar yuran sekolah korg tatkala korg xberduit...hmmmm...banyak lg kalau aku nk menceritakan satu persatu...tp aku pegang kata2 abah jumaat lepas...abah xmtk diorg balas balik pun...cukup la kalo diorg ingat abah ngan ma ni bapak & mak sedara diorg...mau aku bertanya pd org2 di luar sana, ape perasaan korg kalau anak2 sedara korg dtg memberi kad undangan perkahwinan tp hanya dijemput hanya salah sorg dari org tua korg ? sedih bukan ?...begitula perasaan ma ngan abah tatkala anak saudara yg dibelanya dahulu dtg mengundang hanya salah seorang dari mereka utk majlis perkahwinan nya...undangan untuk ke majlis bertandang pun mmg menghiris hati...terngiang2 di telinga aku bila ma menceritakan " maksu, utk majlis sambut menantu ni xpyh pergi pn xpe...mak su kan sakit lutut"...helllooooo !!!! korg ni kuang aja ke ape..? ma aku bkn nk pegi sgt tp sekurang2 nya tau la cket berbudi bahasa ngan org tua...Ya Allah...menitis air mata aku mengenangkan perkara ni...kesian ma...anak sedara yg dibelanya mase kecil bergembira bersuka ria di atas pelamin tp dia hanya berada di atas kerusi rumah aku....termenung...aku mengerti perasaan ma...aku mengerti hati ma...

5 jun 2010, aku langkah jgak kaki ke majlis korg...bukan rela tp terpakse mengenangkan bapa korg...bapa korg (abg ipar abah aku) yg byk tlg mase kenduri aku dulu...mmg...mmg aku dilayan seperti bukan sedara sedarah sedaging...sesi bergambar keluarga, aku lgsung xdijemput bergambar walhal aku ada kat situ tp aku xsimpan dlm hati...yg aku xblh terima, boleh lak mengungkit ckp ma xdtg sbb xsudi..aku xblh kawal diri mmg aku marah...aku hamburkan balik satu persatu yg tersimpan dalam hati aku pd korg...puas hati aku...

Cuma ingatla...ingat asal usul korg...ingat susah payah korg dulu...ingat sape yg beri tmpt berlindung mase korg susah dlu...semoga korg sedar. Kepada kawan2 di luar sana, nasihatku cuma jangan la mudah lupa diri..

Wednesday, May 26, 2010

kuey tiaw kantonis dari suami aku...

Hari ni genap hari ke 4 aku xmakan nasi...kononnya nak berdiet...makanan lain masih dlm santapan aku kecuali nasi...xtau la berjaya ke utk aku kembalikan bentuk badan aku yg dulu...chaiiyyyokkkkk !!!! chaiiiyyyokkkk !!! kasi sorakan semangat pd diri sendiri...kui3...

Utk menukar menu mlm semalam (selalunya aku makan nasi)...jd suami aku pon dengan murah hati menawarkan diri utk masak kuey tiaw kantonis ni...pandai ke x ni ? boleh caye ke ? tu la soklan yg pertama kuar dr mulut aku pd die...wah3...tgk org la..(huh, berlagak)...jwbnye....xtau la aku kuy tiaw kantonis ni die nye kolesterol same ngan sepinggan nasi atau kurang atau pun lebih...wallahuallam...yg penting bukan nasi...eh eh boleh je kan ?...hasil dari berperang di dapur (masak) & berperang ngan aku yakni menjadi AJK (ahli jung kalut ) menyebok mase suami aku masak, maka seperti gambar kat atas la jadinya...nyum nyum nyum...sodaaaaapppppp....

Hmmmm...malam semalam jela aku kasi peluang kat die masak, lepas ni tugas hakiki ni aku galas balik...kui3...

Monday, May 10, 2010

Jaga la Kebersihan....

Sejak akhir2 ni aku tgk kt kawasan perumahan aku semakin hari semakin kotor...haih...xsangka lak aku sebegini teruk sikap segelintir penghuni rumah flat...ni baru blok yg aku diami belum lg tgk blok2 lain...Masyaallah...setau aku blok yg aku diami tu majoriti penghuni nya terdiri dari yang sudah berkeluarga...yang sepatutnya kebersihan menjadi keutamaan...tp sedih...tiada kesedaran sivik langsung...tong sampah MBKT punyela besar xkan la kat tangga jgak korg nk buang sampah...xkan kat parking keta orang jgak korg nk buang sampah..mmg xmasuk dek akal langsung...yg paling sedih...ada gak segelintir penghuni kat blok aku yg mmg pelik...terlalu pelik..tiap kali sapu sampah kat depan beranda rumah, bukan nk masukkan ke dlm tong sampah yg dia telah sediakan kat depan umah tapi kat depan umah aku jgak dia longgok..pelik kan? ada jgak org mcm ni...tiap kali manusia pelik ni sapu sampah hala ke umah aku tiap kali tu jgak tahap kemarahan suami aku meningkat...mana boleh, depan umah dia punya la bersih tp umah aku yg jd mangsa...main taktik kotor nampak...xpe2...apalg suami aku pon amek penyapu sapu balik smph yg die longgok depan umah aku hala ke umah dia balik...gile betul...xtau la aku spesis mcmane dia ni...xpernah lg aku ngan suami aku buang smph dpn umah sbb tong sampah umah aku letak kat dapur bkn kat luar umah...

Pernah la jgak dlm bulan lepas suami aku gantung plastik smph tepi umah dia, konon nk sindir nak suh faham...nak suh dia buang smpah dlm plastik tu tp mcm xmenjadi je taktik tu...

Sebenarnya perkara ni dah lama aku suarakan kpd ketua blok aku tp mcm xde ape 2 respond pn lg...skrg apa yg blh kami wat, tunggu masa nk jumpa, nak bersemuka..sbb susah betul kalau perkara ni x diatasi...samaph tu beb...kotor berhabuk...boleh menjejaskan kesihatan tu...

p/s : jaga kebersihan tanggungjawab bersama...jgn indah hanya di luar tp kt dalam HAMPEH...jgn buang sampah merata lg !!!!!!

Sunday, May 9, 2010

Aku juga ada perasaan...

Hari ni 9 hb Mei 2010...sudah 5 bulan 14 hari aku mendirikan rumah tangga...tp mlm td entah kali ke berapa air mata aku menitis lg...aku curahkan rasa kecewa yg terbuku di hatiku...bkn kecewa dgn suami ku..tetapi kecewa & berjauh hati dengan kata2 segelintir pihak yg amat melukakan hati aku...hmmmm...xde siapa selain dr suami aku yg menjadi tempat aku curahkan rasa...di blog ini jua turut aku melahirkan segala apa yg terpendam...yg elok mgkin blh aku kongsikan bersama, yg xelok korg buang jela jauh2...

Kalau nk diikutkan, mmg aku nk pendam lg perkara ni...xmao perkara ni menyentuh hati sape2, tp hati aku ? perasaan aku mcmane ?....sbb aku dh xsanggup nk bawa hati yg terlukala menyebabkan aku terpaksa coretkan kat blog aku ni...baiklah...hmmm...aku, makhluk yg diciptakan dari Allah s.w.t..diciptakan sebagai wanita..cukup sifat, Alhamdulillah...wlpn ada pelbagai kelemahan & ketidaksempurnaan namun aku bersyukur...bg aku kesemua makhluk ciptaan Allah semuanya indah2 & cantik...namun mungkin aku ada sedikit kelemahan...aku percaya sesiapa kwn2 yg pernah terserempak dgn aku dari dulu hingga sekarang perasan akan perubahan yg aku alami...yela, dlu mase bujang badan xsame seperti sesudah kahwin...wlpn GEMUK (mengikut gelaran segelintir teman) tp aku bahagia...semua manusia xmtk dijadikan xsempurna...tp ini adalah dari Nya...ketentuanNya...aku amat terasa hati apabila ada yg mengejek seolah2 aku terlampau hina di mata mereka...xkurang dengan senyuman sinis...kalau nk diikutkan cara makan aku sebelum kawen, aku rase lg teruk dulu...skrg ni mkn nasi pun sekali sehari...tp nape badan naik ?...risau betul korg kan bile aku bertambah berat badan ?...aku siap g klinik jumpa doktor lg tanya pasal ni...jawapan doktor : NORMAL...XDE APE2 MASALAH...jd ape yg nk dirisaukan lg....jgn berterus-terusan kutuk & caci aku...tiap kali cacian yang aku terima, mmg aku senyum...sbb tu je yg termampu...tp hati aku ? mmg tiap kali aku ceritakan pada suami aku, air mata mula menitis...bahumu abg, kau jdkan tmpt aku bersandar...lengan mu abg, kau rangkul aku dlm pelukan...aku terlampau sedih sbb xpernah aku tuturkan kata2 kutukan tentang rupa & fizikal semua org...itu semua anugerah Yang Esa...xkan sesekali aku ejek akan ciptaan tu...walaubagaimana pun rupa & fizikal semua org, bersyukurlah...sekurang2nya kamu mendapat tempat yg semulia2nya, diciptakan oleh Allah sebagai manusia bkn sebagai makhluk lain...sekali, bila ada menegur ttg fizikal aku, itu BIASA...tp tiap kali jumpa je nk tegur ttg fizikal aku, itu LUAR BIASA...cukup la, satu je aku nk luahkan aku xpernah susahkan sesiapa pun ngan bentuk fizikal aku skrg...AKU BAHAGIA.. 


Tuesday, May 4, 2010

Kasih Ibu Bapa...

Hari ni 4 Mei 2010, baru start keje balik selepas 3 hari bercuti kat kampung....sebelum balik kampung hampir 4 hari aku berada di Kuala Lumpur coz amek exam jabatan kat HQ...hmmmm...penat otak aku ni berfikir ngan ligat ditambah dengan baca nota-nota mase kursus asas dlu...sukar bg aku sbb aku xde pengalaman seperti rakan2 pembantu penerangan aku yg berada di daerah...mungkin satu bonus buat mereka utk tackle soalan2 tu...semuanya berkisar ttg cara kerja asasi pembantu penerangan di lapangan...tp xpe, korg sume handle secara 'live' aku lak handle secara 'imagine'...xsalah kan ? ehehehehehe...Alhamdulillah blh la jgak aku jawab soalan2 tu wlpn xtau betul ke x...kui3..hmmm...lupekan sekejap ngan exam tu, aku nk ajak korg pulang ke kelantan...ikut aku bercuti...lalalalalalalalala....

Ok, hari khamis lepas 29 april 2010, tepat jam 8.30 malam aku bertolak pulang ke kota bharu bersama2 ngan suami & mak aku...xbest la bwk keta memalam coz xconfident...jalan pun xbrape ok, lubang sane lubang cni...mmg btl2 kena fokus la...tp yg menyakitkan hati aku ni mase tgh syok2 bwk keta tibe2 ada sebuah MPV yang 'mcm bagosss'...siap rapatkan dienye keta lg...amboi2...kalo nk laju potong jela...ni siap angkat lampu tinggi lg...kuang asam betol...pastu nk hon2...hello cik abg...xreti ke ni ni double line...mmg menyakitkan hati...nk dijadikan cite...akhirnye MPV tu pn dptla potong keta aku yg kecik ni...aku xpuas hati lg ni....bile die berjaya potong aku je...aku wat edisi balas dendam..aku rapatkan keta aku lak ngan keta die pastu angkat lampu tinggi2...hoh..padan muke...pastu aku nmpk cam die nk berenti je, maybe xpuas ati kot aku pn plan2 kan balik keta ( kui3...tau pon takot)...ahahahahahaa...akhirnya dlm jam 11.30 mlm smpai gak aku kt kampung aku...hmmmm...bila balik kelantan je rutin utama aku ngan suami adalah bahagi2kan rumah...bahagikan secara adil...biar org2 tua kami same2 merasa...jd mlm pertama kat umah aku malam seterusnya kat umah mertua...kire adil la...same2 merasa mkn tgh hari same2...same2 merase mkn malam same2...

Nk dijadikan cite, mase kami bersiap2 nk balik ke terengganu...ma ngan abah aku, fuhhhhhh...mcm2 bekalan yg dikasi...dari beras, ikan, ayam, tepung, mempelam, kain langsir, alas meja sampai ke tong beras yg besar tu pun dikasinya...makaihhhhhh....dah mcm bantuan kebajikan dh ni....xkalah ngan mertua aku....bubur kacang ijau, botol2 air, botol isi tepung ngan gula...yg lg best...kerusi lipat pn dpt jgak...wah wah wah...mmg dh mcm pindah rumah kali ke 2 dah ni...hmmmm...terharu bile tgk ma ngan abah kasi aku mcm2...xminta tp ma ngan abah kasi ngan ikhlas...aku tau diorg pn susah, tp xsanggup aku sbg anak nk menolak...alasan ma ngan abah aku, xpe bekorban utk anak2...ma ngan abah xnak tgk anak2 susah...sedih nye....begitu juga mertua aku...betul tu...pengorbanan ibu bapa mmg xmampu aku balas...kasih mereka xkan putus hingga ke akhir hayat...insyaallah selagi ada kudrat aku akan wat mereka gembira...wlpn tiada limpahan kemewahan yg mampu aku berikan, kasih syg yg melimpah ruah xpernah putus aku kalungkan...kepada ma, abah, umi & papa...terima kasih & segala pengorbanan mu akan aku & suamiku kenang sampai akhir hayat...setiap senyuman mu membawa seribu kenikmatan dihati ku...




Thursday, April 8, 2010

Alahaiiiiii Suami ku...

Kuala Terengganu, 7 April 2010 - Jam 7 malam telah aku siapkan kek coklat kukus seperti mana resepi yg telah ku perolehi dr teman sepejabat, emmmmmm...sedap....sambil tunggu suami ku pulang dr kerja sempat la aku habiskan 2 biji kek dari 12 biji kek yg ada...

Balik je suami aku..." kek ni wat mcmane ?"..sedap..besok blh bwk bekal ni...suh member2 ofis try..pastu kot2 ada rezeki nanti blh la org tmpah"..fuhhhhhh....tinggi sungguh angan2 suami aku tu...pastu suami aku pn nk wat gak kek tu...aku dh terangkan satu persatu siap berceloteh mcm chef wan lg.." puan2...kek ni kena ikut sukatan yg betul yee, senah....jgn nk tmbh2..jgn nk kurang2kan bahan ye, abg wat la...syg nk g smyg jap "...haaaaa begitula permulaan nya....siap je smyg maghrib, aku jenguk ke dapur...Wah !!!!! waaahhhhhh !!!!....adunan dh siap dh...huh..pandai gak suami aku ni wat kek (konon jela)..."abg, ikut sukatan resepi tu ke x ?"tanya aku..."ikut resepi tu la, cuma kurangkan gula xmao manis sgt "ni jwpn die yg pertama...siap je aku kukus...bukak je acuan..skali !!! aikkkk !!!! pesal cam keras je ni ? !!! aku pun ape lg...jalankan siasatan...semasa siasatan dijalankan, bertubi2 aku soal si tertuduh (suami aku)..."cuba ckp betul2...td wat adunan ikut sukatan ke x?"..."hehehehehehhe"..nape lak gelak2 ni..."sebenarnye...ermmmmm ermmmm sebenarnye...abg main letak je tepung..xsukat2 pun..xsgke lak blh jd mcm ni "...haaaaaa !!!!!! kan dh pecah tembelang...jwpn jujur tu aku bg upah cubitan berbisa...RASEKANNNNNNN !!!! memandai sgt....NI BUKAN KEK COKLAT KUKUS TP NI KEK BATU KUKUS !!! (tu, kat atas tu gmbr kek yg suami aku wat)

Sekian Berita Dari Dapur Encik Wan Karmal Yussri (suami aku)

Wednesday, April 7, 2010

Doakan yang terbaik...

Assalamualaikum.......dh lama dh xupdate blog ni...bkn malas..tp mood hilang..melayang2 semakin jauh seperti hati aku skrg ni..amat berjauh hati...dgn sesiapa je yg kurang senang dengan kehidupan yang aku lalui sekarang ni....kenapa kurang senang ? gaji mahal ke aku ? ooooohhhh..tidak sama sekali....kenapa kurang senang ? kaya sgt ke aku?...ohhhhhh...tidak dan tidak....dh tu kenapa kurang senang ? cantik sgt ke aku ?..ohhhhhh...langsung xbetul....kalau cantik xdela tetiap hari kena ejek...( hanya Allah je tau peritnya kena ejek )....tp kenapa ? semua jawapan terletak pada hati sesiapa yg kurang senang tu.....

Pernah dgr x ramai yg mengeluh..bila spm je org akan tanya RESULT DAPAT BERAPA, NAK SAMBUNG BLAJAR KAT MANA  ?...bila result dpt elok& dh masuk IPT, org akan tanya...BILA NAK KONVO, XSAMBUNG DEGREE KE ?.....bila dh abis degree org akan tanya lak....BILA NAK KERJA ?...BILA NAK KAWEN ?..bila dh kawen..BILA NAK DAPAT ANAK ?...soalan bertubi2 macam ni dh selalu menjadi santapan halwa telinga aku sejak akhir2 ni...bila tgk kita senyum...bergelak ketawa...ceria..semua org akan fikir yang kita ni sedang berbahagia....MEMANG..MEMANG BETUL..AKU BAHAGIA SGT..tp salah ke ? pada pendapat aku xmenjadi kesalahan pun kalo hidup aku bahagia..xsusahkan hidup org lain pun kalau aku bahagia....kalau aku susah pun xpernah menyusahkan hidup org lain...tp ada jgak yg xsenang...mungkin iri hati / kecewa ngan pengalaman lalu...aku yg menjadi tempat meludahkan  rasa...cuba tanya mana2 pasangan yg baru kahwin..semua nk hidup bahagia hingga ke akhir hayat..xkurang ngan ucapan pada kad semuanya tertera "selamat pengantin baru...semoga kekal hingga akhir hayat''..tp kenapa ucapan & doa tu xditeruskan meniti dari mulut kalian ? bila melangkah je ke alam rumah tangga, ikhlas dari hati sy terselit rasa takut..takut mendengar momokkan dari org sekeliling yg mana mengatakan " mula2 kawen mmg la sume indah..sume bahagia...nanti lama2 xdenye mcm tu..semua akan berubah "...betul ke ?...kdg2 momokkan ni menghantui aku sepanjang jalan titian hidup aku...risau...gusar...takut....risau kasih sayang suami ku makin berkurang...gusar jika hati suami ku beralih arah...takut jika suamiku berubah...berubah xsemesra skrg ni...Ya Allah jauhkan aku dr semua perkara2 yg boleh mengeruhkan rumahtangga kami....

Kalau aku lenakan fikiran aku ngan momokkan tadi sudah tentu kegelapan&igauan ngeri yg aku temui...tp aku cuba pilih & cuba cari cahaya  rumah tangga yg bahagia..aku cuba bangkit pandang yg positif...MA & ABAH aku jdkan idola..idola pasangan yg kekal bahagia selama 35 tahun lamanya...sentiasa mesra, sll bergurau senda di dpn anak2 & cucu2...allllaaaaa...bertikam lidah tu perkara biasa..kalau tiada rajukan & gurauan maka xindah la suasana rumahtangga kita...biar la bercorak cantik..biarla bewarna pelangi...biarla hati aku & suami tetap kukuh abadi...hingga akhir hayat tersemat di hati...menjadi bidadari suami ku di akhirat kelak menjadi fantasi..insyaallah akan aku kuatkan hati & diri...amin

Sunday, April 4, 2010

SAYA MAHU BLOG SAYA DI JELAJAH OLEH BEN ASHAARI kerana ...

utk berkongsi rencah-rencah kehidupan seorang wanita...

Monday, March 8, 2010

Terima Kasih..

Hari ini 8 Mac 2010..fikiran masih melayang-layang terimbau kembali tarikh 1 Mac 2010....selepas aku hidangkan juadah makan malam untuk suami aku, tetiba tekak aku ingin dibasahi milo suam..hmmmm..sedap2...tangan aku pantas masukkan milo dalam jag & air panas..tibala masa nk bukak tin susu...TAP...aduhhhhh !!!! darah mengalir di jari manis aku...makin banyak darah makin kuat air mata aku mengalir...ku jerit dari dapur memanggil suami ku " abg, jari sayang.....sakit "....berkejar suami aku ke dapur..." mcmane blh jadi mcm ni..nape xbgtau nk bukak tin susu..dh tau xblh bukak tin jgn la wat2 tau "...makin kuat tangisan ku...dh la pedih kat jari manis belah kanan...kena bebel lak tu...aku menyembamkan muka kat belakang badan suami aku, aku pejamkan mata aku rapat2 menahan pedih mase suami aku basuhkan luka tu...xmampu aku tgk jari aku lg...takut...yg aku mampu cuma menangis dan menangis...aku xtau luke aku tu sedalam mana sbb mase aku bukak mata jari aku dh berbalut...." syg, jgn nangis lagi...cket je ni...darah dh xde dh..olooololo bucuk bucuk manja2 "...pujuk suami ku..eheh cam baby lak... dengan harapan nak sedap kan hati aku....sambil teresak2 perlahan2 aku bukakan mata...aku pandang tepi sinki, tisu penuh ngan darah..mane blh dia kate cket kalo darah banyak gile...apa lagi, sambung balik la adegan menangis x berlagu tadi....pujuk punya pujuk, akhir nya aku berhenti nangis..." jom kita makan nasi, syg "...ajak suami aku..."syg nak minum milo...xmao makan nasi..jari sakit..xblh makan "....ujar aku..." meh duk cni, abg suap..abg kan ada.. " ayat yg sll wat kan hati aku makin cinta pada dia...SELALU ADA...

Hmmmm..nak dijadikan cerita, hari ini dh seminggu peristiwa tu berlalu...namun luka dalam ni masih belum sembuh..mengalir air mata aku tiap kali ingin disapukan ubat..segala urusan rumah yg selama ini di galas oleh aku selama ni...dari bab basuh baju, iron baju aku ke tempat kerja, sikat rambut aku, suap makanan hinggalah ke bab kupas bawang...tp masak tetap aku yg masak...baru terasa betapa susah nye kalau salah satu dari anggota badan kita xblh berfungsi ngan baik (tercedera)...muhasabah diri seketika mengenangkan golongan2 orang yang xbernasib baik & golongan kurang upaya..tanpa tangan, tanpa kaki dsb sepanjang hidup mereka...jadi aku yg masih berupaya ni harus bersyukur..bersyukur kepada Yang Maha Esa kerana masih sihat tubuh badan...luka di jari apa la sgt kan...walau pedih masih terasa namun aku amat berterima kasih kepada suami aku...yang setia berdamping menjadi 'tangan ajaib' aku...menggapai apa yg xmampu ku capai....menjadi bahu tempat ku bersandar...aku cinta suami ku..

SEPERTI UDARA YANG KU HELA...KAU SELALU ADA

Tuesday, February 23, 2010

Menjengah Usia 25 Tahun..

Hari ini umur ku sudah menjengah 25 tahun sehari..semalam...22 FEBRUARI 2010, tarikh hari kelahiran ku yang ke 25 tahun...seperti tahun2 yang lepas tiada sambutan istimewa..tiada majlis hari jadi seperti insan2 lain...yang berubah cuma...aku meniti hari kelahiran ku bersama suami tercinta...masih hangat ciuman di pipi saat aku melangkah keluar utk ke tempat kerja pagi semalam..."Selamat Hari Lahir Sayang...Abg cintakan syg "...sebaris ucapan yang sgt aku hargai...tiada cincin berlian..tiada kalungan rantai..tiada hadiah yang mahal2...sekadar ucapan sayang...namun ucapan itu yang paling aku dambakan...ucapan yang membuatkan perasaan ku terbuai2...ucapan yang meyakinkan aku akan kasih sayang nya....aku melangkah lemah..dalam fikiran ku cuma satu..nape bukan suami ku yang pertama ucapkan selamat hari lahir untukku ?...hmmmm...majok lagi...benda kecik pn nak majok ke wahai makhluk yang bernama Siti Meriam Mohamad....malam tadi kan tido awal...belum sempat kul 12 lagi dh tido dah..tetapi...sifat keanak-anakan ku makin menguasai hati....majok tanda protes...tiap pesanan ringkas di telefon bimbit ku pandang sepi...

Balik dari kerja...penat...tokkk tokk tokk !!!...ku bukakan pintu utk suami ku yang baru pulang dari kerja..namun langsung tiada secalit senyuman dibibirku...protes lagi la ni...(lupe sekejap pesan ma..jgn wat muke masam bila suami balik dari kerja)..." si tembam abg yang kusayang...oooo sayang ku" panggil suami ku...aku diam..sepi...muke mencuka...protes pn protes jgak..tanggungjawab sebagai isteri tetap aku tunaikan...ku hidangkan masakan yang aku masak utk makan malam kami...aku, xmao makan...majok...waaaaa !!!! teruk betol...teman suamiku makan jap...pastu terus mengadap tv...sampai tertido2...dalam kul 9.30malam...." SAYANG...BANGUN...TGK NI APE ABG BELI...JOM KITE MAKAN SAME2..." kejut suamiku...aku bingkas bangun..ku toleh ke belakang...SEPOTONG CHEESE CAKE KEGEMARANKU DARI SECRET RICEPE...ku dongak wajah suami...ada air mata menitis dipipinya..."SAYANG...ABG MTK MAAF...NI JE YANG MAMPU ABG KASI UTK HARI LAHIR SAYANG "....ku peluk suami ku....air mata ku jatuh jua..."BUKAN KEK..BUKAN HADIAH YANG SYG MINTA....SYG TAU MCMNE KEADAAN KEWANGAN KITA SKRG...NAPE BELIKAN SYG KEK NI..." aku suapkan suami ku kek tadi...tiap kali ku suakan kek, tiap kali tu juga ku lihat air mata suami aku menitis...aku teramat menyintai suami ku....terima kasih abg..akan ku jaga hubungan ini sehingga akhir hayat aku...

CINTA MU MUZIK DI HATIKU

Thursday, February 11, 2010

Pedih...Ulser dtg lagiiiii...

Hari ni hari Khamis, 11 Februari 2010..genap 4 hari aku xblh tersenyum mesra...pedih...sakit..gara2 ulser kat gusi aku...suami aku ckp mgkin sbb aku kurang minum air masak...lbh2 lagi musim2 panas ni...semalam sempat la aku bukak 1 entry tentang ulser mulut...Antara yang terkandung dalam entry tersebut adalah penyebab kepada terjadinya ulser...nk tau sbb ape?...1) sbb stress...2) perubahan hormon...3) jangkitan...4) kekurangan zat makanan.....5) alahan....6) rawatan radiasi....7) rawatan kimoterapi....haaaa...yg aku pasti ciri nombor 1 mmg ada kaitan ngan aku...nombor 2 pn betul gak...nombor 4 pn betul...bkn kurang zat makanan tp kurang minum air masak...ehehehehehe...

Dah xtau nk ckp mcmane dh...jd hilang mood nk gelak ketawa..hilang mood makan...rase nk marah je..sbb xtahan pedih...xpe xpe..aku akan minum air masak byk2...utk arini..eheh..ari lain ?..hmmm..tgk keadaan...tggu la kena pakse dlu..hehehe..

Tuesday, February 9, 2010

Rindu ma & abah....

Rindu bertandang lg kekasih..mengulit mimpi2 bersama2 mu...layan lagu hattan jap...ntah nape mlm tadi tetibe je terase sayu rindukan ma & abah kat kampung...dh hampir sebulan aku xbalik kampung..bkn xnk balik tp disebabkan faktor cuti suamiku yg hanya sehari (jumaat je), jd xsempat la balik kampung..kalau sblm ni 2 kali seminggu, tiap2 ujung minggu laju je kaki aku memecut kancil merah aku pulang ke kampung...tp skrg dh xsame mcm dlu...telefon jela menjadi pengubat rindu...tersenyum sendirian aku tatkala abah aku di kampung hubungi aku malam tadi...ditanya nye aku, "mane hilangnye cermin mata 'rayban' abah...abah nk pakai mase bwk motor g meeting semalam"....abah abah abah...mane la anak kesayangan mu ni tau....beli cermin mata lain je la abah...xmau katenye..."cermin mata tu paksu yg bg kat abah (kwn baik die)...bile pakai rase sejuk je mata"..aik blh lak....hmmmmm...jln penyelesaian..tanya je adik lelaki aku kat kampung tu..kot2 die yg pinjam...ni cite selepas maghrib mlm tadi....


Kira2 jam 10 mlm..tibe2 je air mata aku menitis...terpinga2 suami aku....aku ckp aku rindukan ma ngan abah...kalau dulu sblm kawen ape2 je cite xkire baik ke buruk pd mereka berdua la tempat aku mengadu...skrg x lg...aku cuma ada suami aku sorg je..." sayang...abgkan ada....ma ngan abah dh serahkan tanggung jawab kat abg dah..abg kan suami syg...ape2 yg berlaku..ape2 cite pn bgtau abg..manja sgt ni ye "....makin laju air mata aku jatuh di pipi....sayu..sedih...


Mungkin sbb perubahan yg baru berlaku dlm hidupku...perubahan dari hidup membujang kepada hidup berdua...kdg2 sikap keanak-anakan masih sukar dikikis dlm diri aku ni...


" Perlu Masa Untuk Berubah "

Monday, February 8, 2010

Parking oh Parking....

Hmmm.... aku baru balik dari makan tengah hari..seperti hari2 yang lepas, xlain xbukan mengeluh tentang tempat letak kereta yakni parking yang sememangya susah nk dapat kat bandar kuala terengganu..kalo xsilap dh byk kali aku post kat facebook akan isu ni...dlm bandar sukar nak dpt parking...dalam kawasan ofis pn xkurang hebatnya juga susah....terpakse tawaf beberapa pusingan dulu baru dapat..tu pn blm tentu parking yg betul2 masuk line parking..kebiasaannya terpaksa 'blocked' kenderaan org lain...nk kata bandar terengganu ni kecik..aku tgk lg besar dari bandar kota bharu..tp nape ye...hmmm..mgkin ada pihak yg blh menjawab isu ini...xkurang juga bila ingin ke bank...susah nya nk dpt parking, hanya Tuhan je tau...depan2 bank sudah semestinya xkan blh punye..sbb dh ada pegawai2 yang menunggu utk saman..lbh2 lg skrg dh dibuat garisan kuning kat depan bank2 kt bandar...disuruhnya kita parking keta kat tmpt parking berbayar belakang bank ? fuhhhh !!!! berapa petak je ada kosong kt c tu ?....bank yg dekat pn jd jauh sbb terpaksa pusing dlu utk ke parking berbayar...tu pn blm tentu ada petak kosong...

Berharap sangat, agar pihak berwajib akan wat penambahbaikan tempat2 letak kereta & mengambil serius isu ini...ini bkn keluhan aku seorg tetapi beribu2 rakyat di luar sana...

" MERAYU PADA YANG SUDI "

Mood Painting...

Sejak 2 menjak ni mood nk wat 'painting' makin meluap2..jiwa aku dh meronta2 ketagih nk pegang berus..nak celup dalam cat minyak..nak lakar & cat kat kanvas !!!!! waaaaa !!!! aku mao wat painting...ni gara2 aku terpandang artikal dlm surat khabar beberapa minggu yg lepas la ni...wahhh !!!! hebat betul karya 'painting' artist tempatan kita....sesuai dengan tema...kalau xsilap aku tema yg dilontarkan adalah bertajuk "Kepupusan haiwan"....dh lame dh aku tinggal aktiviti mase lapang aku tu...rase2nye dah setahun dah...tp mane nk cari kanvas ngan cat minyak kat bandar terengganu ni ye ? alat2 melukis & catan aku yg lame2 sume tertinggal kat kampung...sume dh ada..pallete..cat minyak..berus...yang xde cume kanvas je...yg tu kena tunggu gaji baru blh beli..eheh

Untuk pengetahuan korg, 'painting' ni dh jadi sebahagian dari hidup aku mase aku belajar kat uitm dulu...banyak2 subjek seni halus yg ada seperti 'drawing', printing, arca, grafik...subjek yg  paling aku minat adalah 'painting' / catan....nk tau sbb ape ? sbb aku blh gune pelbagai media basah yg berwarna-warni....warna yg boleh mengikut kesesuaian mood aku...warna memainkan peranan penting dlm kehidupan harian makhluk2 kat atas bumi ni...semuanya bewarna...cili warna merah...rumput warna hijau...laut warna biru...dari warna2 ni lak kita dpt wat tafsiran yg tersirat sbg cth dari segi pemakaian & kegemaran....tp cuba korg imagine dunia tanpa warna...tentu kelam hidup korg kan...seperti c buta dengan dunia nya....xkurang juga seperti pd zaman dahulu kala, tatkala televisyen diperkenalkan dlm masyarakat kita, sume nye hitam putih...suram je...

Nak wat 'painting' ni bukannya senang, kena ada ilham...bukan boleh imagine mcm tu je dlm otak..seperti kata2 pensyarah aku dulu..seni adalah sesuatu yg sgt halus...lakaran utk seni pula mesti merujuk kepada ape yg dpt dilihat & diolah mengikut ke kreatifan kita...hmmm...cuma org yg berjiwa seni saje yg memahami...

" Art is my life..colour is my soul "

Wednesday, February 3, 2010

Kempen Berjimat Cermat Dlm Kerajaan Yam & Yussri

Kempen Berjimat Cermat telah pn dilaksanakan dlm Kerajaan Yam & Yussri...jadi aku sebagai isteri merangkap timbalan kepada suami aku mesti bersungguh2 utk jayakan kempen ni memandangkan keadaan kewangan kami makin merosot...

Untuk pembelian berhemah, mlm tadi mase kuar beli brg2 dapur..memula sekali sblm kuar, aku dh wat list brg2 dapur yg telah pun habis....mane2 yg xpenting walaupun berkeinginan utk beli terpakse aku tolak tepi dulu seperti baju2 & tudung2 baru yg aku berangan2 nk shopping sakan...haih..eh eh eh xbaik mengeluh...jd barang2 dapur yg di 'list' kan pun kena tgk pada harga gak...mcm mlm tadi, aku amek ayam yg siap potong, bkn sekor2 & separuh tp yg dh potong ikut 'part', timbang2... tgk harga ? makaih..lg murah kalo aku beli ayam sekor...jd ngan selambernye letak balik ayam tu, g cari kedai lain yg lg murah..nk beli byk2 xblh sbb aku kat umah cume 2 orang je..hmmmmm....kat umah pn kena berjimat gak..sbb slalunya dh byk kali kena tegur dek suami aku, die ckp aku ni suke membazir air..bkak paip air, slalunya aku biar je mcm tu selagi xabis pinggan dlm sink...jd wat sekian kali nya, aku terpakse patuh...patuh pd arahan suami utk kebaikan...xsalah kan ?

semoga kempen kami ni berjaya dengan jayanya...chaiiyyyyokkk !!! chaiyyoookkk !!! kerajaan yam & yussri mesti blh berjaya !!!!!