Sunday, December 13, 2009

Cinta Kita..


Tanggal 21 November 2009, jam 9.00 malam di Masjid Bunut Payong, Kota Bharu Kelantan..termatri ikatan perkahwinan kami..dengan sekali lafaz akad, termaktub sudah dalam kalam hidup aku bergelar isteri kepada Wan Karmal Yussri Wan Ismail..Alhamdulillah ku panjatkan syukur kepada Mu Ya Allah..diperkenan kan jua doaku..bersatu juga cinta kami berdua...terharu tatkala menjeling ke arah suamiku yang menitiskan air mata seusai akad dilafazkan..air mata gembira mungkin..lega..selepas 4 bulan menganyam cinta..5 bulan menanti dengan setia dengan gelaran tunang...akhirnya bersaksikan 2 orang saksi, berwalikan abah ku tercinta, ber'kadi' kan imam masjid, terbina juga hubungan yang sah disisi agama kami..


22.11.2009....majlis persandingan di teratak ku disambut meriah..walaupun dengan di limpahi hujan yang membasahi bumi kelantan, namun aku redha dengan ketentuan Nya kerana aku masih mampu bergembira & tersenyum tatkala melihat wajah abah, ma, kakak, adik, abang ipar ku & saudara mara ku yang ceria walaupun kepenatan...xlupa kepada sahabat ku yang sudi dtg dari jauh utk menamaniku di hari yang penuh bersejarah...terima kasih semua...jasa kalian teramat besar..kepada rakan2 yang jauh & saudara mara ku yang xdpt pulang utk meraikan hari bahagia ku, doa kalian dari jauh sudah cukup beerti bg aku...faham akan kesulitan yang dialami...


Pengalaman yang cukup bermakna dalam hidup aku ingin ku kongsi bersama dengan pembaca2 di luar sana...penat....gembira...risau bercampur baur dalam hati....masih segar dibenak aku...setelah abis kenduri...geli hati aku tgk suami aku basah kuyup kat luar umah bermandikan hujan..KENA CUCI PERIUK BELANGA...kui3..kesian...tp adatla kan..menantu baru...kena la dera lebih cket...tapi gembira punya pasal " NAK SUH BASUH RUMAH NI PUN ABG SANGGUP"..keh3...tu la ayat yang kuar dari mulut suami ku malam tu...sorry ye bang, mase abg duk cbuk basuh periuk, aku lak senang lenang duk bukak kotak2 hadiah pemberian tetamu...eheh..cori cori cupke cupke..


24.11.2009....majlis bertandang...sedih...xdapat aku ungkapkan, tatkala melihat wajah kakak aku yang menangis sayu saat memeluk aku selepas abis majlis...bergenang air mata aku & suami menatap wajah abah & ma aku yang menangis tinggalkan puteri mereka di rumah mertua...semakin erat pelukan suami dipinggangku untuk redakan tangisan ku..." NANTI KITA BALIK LA UMAH MA NGAN ABAH, BUKAN JAUH PUN..15 MINIT JE "....aku pn xtau smada nak tergelak ke nk menangis lepas suami aku ucap ayat ni..eheh..rumah dekat je beb...


RISAU....mana x risau mula2 duk umah mertua...dalam hati aku ni mcm2 perasaan dh datang..mmg xsenang duduk...takut..WAAAAAAAA....kang xpasal2 mertua suh masak makanan yang aku xreti macamane...huhuhuhuhu..nak nangis...tapi tu mase mula2 sampai umah mertua la..tp 2 hari duk c 2..xde pn kena masak..eheh..cuma ada 1 je lg yang aku kena belajar..pakai kain sarung..perghhhh !!! failed !!!...tp xpe..blh belajar..kan kan kan kan...


13.12.2009..hari ini...genap 23 hari aku bergelar isteri...Alhamdulillah....rumah sewa telah pn kami dpt di kuala terengganu...banyak yang aku perlu belajar untuk menjadi seorang isteri...bukan untuk menjadi seorang isteri yang sesempurna mungkin..cuma belajar menjadi isteri yang diredhai...Insyaallah..gelaran ini akan ku galas sebaik mungkin..kesetiaan & kasih ku hanya untuk mu suami ku...


"Kau seperti nyanyian dalam hatiku yang memanggil rinduku pada mu..seperti udara yang ku hela kau selalu ada..."

Monday, November 9, 2009

Hanya Segelintir....


Izinkan aku pinjam sedikit masa & elektrik untuk ber'blogging'....baru2 ni sudah tentu kalian semua sudah maklum akan perlawanan bola sepak antara pasukan dari Negeri Kelantan & pasukan dari Negeri Sembilan...kalian juga sudah tentu sedia maklum akan kekalahan pasukan Kelantan & kekecohan yang berlaku selepas kekalahan tersebut ? KECOH !!! HURU HARA !!! BAK DI RASUK LAGAKNYA !!!...walaupun aku ni bukan jenis yang minat ape2 pun jenis sukan...aku terpanggil untuk berkongsi pendapat aku selepas aku membaca beberapa blog & komen2 yang watkan hati aku sebagai rakyat Kelantan tersiat..dengan berbekalkan nama sebagai anak kepada MOHAMAD BIN DOLLAH...abah aku tercinta yg juga merupakan berketurunan & asal usul dari Negeri Kelantan, aku bangun untuk menyuarakan pendapat aku sendiri...

Aku x nafikan malah bersetuju jika org2 yang melakukan rusuhan & kekacauan pada malam tersebut dikenakan hukuman yang berat...yang salah tetap salah...sikap bodoh & tidak berakal panjang memakan diri sendiri...menyusahakan orang ramai yang turut sama berada di stadium tersebut...mmg penyokong Kelantan yang buat hal...tapi jgn disebabkan segelintir rakyat yang seakan2 membawa budaya yang tidak bertamadun ni menyebabkan kita semua turut melabelkan semua rakyat yang berada di Negeri Kelantan semua nya berperangai sedemikian...Dalam seguni kacang...dah tentu xsemuanya elok...sudah tentu ada yang rosak & busuk...anda semua silap jika memberi komen2 yang bersifat kenegerian...masih terbayang2 lagi kat mata aku ni komen yang mencarut2 maki hamun siap nak usir semua rakyat Kelantan dari Negara Malaysia...siap mengatakan kami rakyat Kelantan sebagai 'anak haram'...Masyaallah...ni isu sensitif...isu yang melibatkan keturunan...cuba tanya pada agama...ada agama kah kita ? sedar x korg yang memberi komen tu...walau dari mana datang nya negeri korg...korg semua dari asal-usul ciptaan Ilahi...sume anak2 Adam....mgkin ada yang tersilap langkah & berperilaku x senonoh...jangan disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga....

Negara kita ada undang2...jadi hukum lah orang yang bersalah...walau dari negeri / keturunan mana pun....kepada penyokong2 Kelantan / negeri2 mana pun...aku berpesan, tiada guna terlalu obses dengan perkara2 bersifat kedunian...akan lenyap ditelan bumi juga nanti....jgn disebabkan perlakuan korg abis hancur & musnah negara yang kita cintai ni...kepada pemberi2 komen yang setia walau dlm ape jua blog & web...jangan jadi manusia yang bermulut jahat...korg jgn lupa kami pun manusia...ada mak ayah...ada keturunan sendiri...begitu juga korg...jaga mulut...hiasi peribadi...jangan disebabkan mulut jahat akan tertitik satu noktah hitam dalam hati korg...wallahualam...

Wednesday, October 28, 2009

Aku... pada 28/10/2009


Hmmmmm...siiiiiiiiiiiiiibuuuuuuuuuuukkkkk...tu la ungkapan yg sesuai utk gambarkan situasi aku skrg ni...blog pn mmg xsempat nk update...tapi hari ni aku kena update gak...xmao biarkan blog aku sunyi sepi mcm tu je...utk pengetahuan semua aku baru je balik dari Kursus Pengacaraan Majlis kat KL...mmg best...dpt timba ilmu yg mmg aku nantikan utk rebut peluang utk asah bakat MC (al-maklumla duk kat psp, mane ada peluang nk wat mc)... jadi peluang & kursus2 mcm ni je la yang dapat aku lunaskan keinginan aku...selain tu gak yang penting sekali, kursus ni mmg hadiahkan aku sesuatu...bukan berupa barangan yang boleh di lihat ngan indera mata...tapi hadiah yang berharga iaitu semangat motivasi...nak tau melaui ape ?...melalui rahsia tarikh lahir & tips2 berguna untuk menjadi MC & penceramah yang hebat suatu hari nanti...terima kasih kepada penceramah2 yang 'talented' dlm meningkatkan motivasi dlm diri setiap peserta...turut mengisi benak ku...kenangan bersama2 teman2 FO batch 10 November 2008 yang turut sama menyertai Kursus Pengacaraan Majlis ni mmg memberi aku pengalaman yang cukup manis...semanis gula prai...ehe...boleh ke mcm tu...ehehehehe...mmg best la...semua sporting habis...xkering gusi ngan lawak2 ala2 kartun dari korg...terbayang2 lagi gelak tawa c wan, azhar, fasha sume mase keta yang kak nisa drive tibe2 masuk longkang...watkan aku & zura hampir pecah perut...bkn pecah perut sbb keta tu masuk longkang tp pecah perut sbb tgk korg gelak...sempoiiiii !!! sume best !!!! ok....kite tinggalkan jap bab kursus...kita teruskan ngan cite pasal diri aku...jooom abg jemmmm (ehe dh mcm radio sinar daaa)


Aku....dalam keseronokan & senyum yang x pernah lekang dibibir aku ni sbnrnya tersimpan sedikit rasa gundah (imagine hand phone yang bervibrate...tu la getaran dlm hati aku ni)...mmg sekarang ni dh waktu kemuncak dh ni...kalau bernafas pn dh mcm tersekat2 dh...mana nk handle kerja kat ofis, mana nk join program, kenduri kahwin pn dh hampir sgt dah...mana nk pk pasal umah sewa yg blm siap2 lg...bkas hantaran x buat lg...baju bertandang belum jahit lagi...ujian HIV blm checkup lg...tok kadi dh suh anta borang sebelum 10hb 11 ni dah....haru haru haru haru....haih (ooopppsss !!! x baik mengeluh)...."sabar sayang, kita sama2 pk & cari jalan selesai ye"...ehe...tu kate2 tunangku mlm tadi...


Jadi, mengikut perancangan aku (wat jari ala2 pistol tongkat kat dagu, pastu ngan kening naik sebelah bg menjiwai watak penyiasat...kui3...ape kes)...ahad ni aku terpaksa la amek cuti...utk selesaikan ujian hiv...borang ujian hiv telah pun tunang tersayang aku beli kan kat jabatan agama islam kelantan semalam & telah pun diisi oleh beliau...ehe...time kasih cyg...maka esok ptg akan ku bertolak pulang ke kampung, jumaat ikut mak ke rumah saudara mara utk bermadah (eheh...bg kad undangan ler)...sabtu, jahit baju bertandang & tempah bekas hantaran...ahad, wat ujian hiv...haaaaa...insyaallah perancangan yang aku wat ni akan berjalan lancar...walaucmana pun...hati ku tetap rasa berdebar2 nak melangkah ke alam baru tak lama lagi...Ya Allah, permudahkan segala urusan kami di dunia & di akhirat...Insyaallah...amin.

Sunday, October 11, 2009

Hujung Minggu Di Merchang....


Semalam 10 Oktober 2009, tepat jam 4.30 petang aku sampai ke rumah sewa dari kampung 'housemate' ku di Merchang, Marang...dari hari Khamis aku mengikut 'housemate' ku balik ke kampung...eheh...bkn saje2 nk menyibuk kat rumah orang lain tp sejak kejadian seram kat rumah sewa aku tu, xbrani lg aku duk sorg2 tiap kali hari minggu...biasanya 2 minggu skali aku akan pulang ke kampung aku di Kelantan tapi minggu ni ma & adik aku ke rumah kakak aku di Kuala Lumpur, kakak aku wat open house...jadi terpaksa la aku 'stay' kat negeri org ni...hmmmm...best gak kat kampung merchang ni...rumah kampung...kat tepi umah lak ada sungai & pantai...teringin nak mandi sungai....sepanjang hayat aku blm pernah lg merasa mandi sungai...family 'housemate' aku...fuhhhh !!!! kecoh....riuh sekampung je...mane x nya, time masak pun dh mcm kenduri tu belum time bersembang lg...keh3...semua adik beradik 9 org pmpuan lak tu...sampai ayah die bgtau aku, "biasela umah pakcik ni mmg bising lbh2 lagi time cuti...lagi riuh kalau semua anak2 balik..."...aku ngan muka selamba ckp...biasala tu keluarga besar la katakan...mcm aku ni cuma 3 beradik je...kalau balik kampung, tinggal ma, abah & adik lelaki je kat umah...mmgla sunyi...jd sesekali merasa suasana kemeriahan keluarga org pn seronok jgak...

Nak dijadikan cerita pada mlm hari pertama aku kat rumah 'housemate' aku tu hujan lebat sgt2...kilat ngan guruh xpyh cerita la kuat bunyi & gegarannya...mmg blh wat sakit jantung...skali baru lepas mkn malam tiba2 terkejut beruk aku tgk ada katak melompat2 kat dapur...menjerit2 aku...haih malu seiyh....tgk family 'housemate' aku duk terkekek2 gelakkan aku...aku mmg geli giler...aku xblh la ngn haiwan2 lembik ni....geli sgt2...kalau lipas ke tikus ke xgeli la plak....xtipu pun..mak 'housemate' bgtau umah kampung mmg mcm ni kalau musim2 hujan...alahaiiiiiiiiiii......aku tgk anak saudara 'housemate' aku relaks je tgk katak tu...sdgkan umur baru je setahun setengah...malu la diiiik..eheh...hmmmm bermalam di rumah berdekatan dengan pantai mmg menguji kekebalan tubuh aku...sejuuuuuuuuuuuuk sgt2....

Hari Jumaat aku ngan family 'housemate' aku bercadang nk ke dungun..shoooooppppingggg !!!!!.ehe...best...blm pernah lg aku sampai ke Dungun....blh la meluaskan pemandangan aku lg....hmmm...sampai kat bandar Dungun dah kul 3.30 ptg sejam dari merchang...sepanjang perjalanan ke Dungun pemandangan menarik menjamu mata ku...pantai2 kelihatan indah sepanjang perjalanan...Hebatnya ciptaan tuhan....teringin singgah kat pantai2 tu tp xberpeluang sbb hari hujan...xpela...mgkin lain kali ada kesempatan lagi...hmmmm...ronda punya ronda WATSON jgak yg aku tuju...eheh...kat kuala terengganu pun ada kalau stakat nk pegi watson...tp dh nk wat mcmane barang kat situ je yg menjadi pilihan....pasaray& kedai2 lain yg berderet2 di bandar dungun tidak menarik perhatian ku untuk membeli belah...same je ngan kedai2 lain aku tgk...jam 5 petang perutku dh mula berbunyi2 dah...lapar la pulak...semasa aku cari parking masa mula2 sampai dungun td mata ku dh terarah pd sebuah kedai roti & kek SWEEDEN...aku dh terbayang2 'cheese cake' kegemaranku...sedap gak ni...eheh ni kat bawah ni blueberry cheese cake yg aku 'belasah' petang tu sementara menunggu family 'housemate' aku shopping....sedappp wooooo...



balik ke rumah housemate aku jam 6.30 petang mase hujan tgh menggila lebatnya....mlm sabtu mlm terakhir aku kat kampung 'housemate' aku...seperti mlm yg lepas tidurku diselimuti kesejukan yg menggigit tulang temulang ku...tapi tetap lena dibuai mimipi

10 Oktober 2009, sesudah zohor berangkat juga aku meninggalkan kampung merchang...hmmm...xsempat aku menjengah ke sungai & pantai yg berdekatan rumah 'housemate' aku...emaknya sempat berpesan "datangla lagi rumah makcik"...insyaallah...ntah bila masanya untuk aku jejakkan lagi ke kampung tu...mgkin selepas ni aku akan terus sibuk ngan kerja di ofis, xkalah juga dengan kursus2 jabatan...yang paling penting sibuk ngan persiapan hari berbahagia ku...




Thursday, October 8, 2009

Kajian 1Malaysia Dah Tukar Jadi Kajian Isi Hati...


Isnin 5 Oktober 2009, ada 1 taklimat berkenaan kajian 1Malaysia yang melibatkan beberapa org petugas2 dari jabatan aku & sebuah lagi jabatan di bawah kementerian yg sama...aku xterkecuali...tugas mencari 22 orang responden untuk ditemuramah berkaitan pehaman 1 Malaysia aku galas jg.....fokus utama disekitar bandar...selepas beberapa org telah "dicekup" oleh aku untuk ditemuramah berfikir sejenak dek minda aku...mane nak cari responden lagi ni....yang dh tersedia siap ditangan ku semua kebanyakannya dari kaum adam...keh3...belum sempat aku temuramah diorg aku yg kena temuramah dlu...cehhhh !!! saje je korg kan..mentang2 la aku wat kajian sorg2...pastu pmpuan lak tu sonok ye korg nak kenakan aku...hmmmm....seramai2 org kat bandar ni xkan aku xblh cari responden ? halooooooo....bukan senang beb...berapa kerat kah yang sanggup luangkan masa utk kita lbh2 bukannya sedara mara diorg pastu pulak terpaksa dgr soklan2 yang berunsur kenegaraan ?...ada yg sanggup tp majoritinya result nye negatif...selepas berfikir punye berfikir ...toinggggg !!!! kuar idea....haaaaa...jeng jeng jeng...akan ku panjang kan jangkauan kaki ku ke tempat yg sudah 8 bulan aku xmenjejakkan kaki...last skali selepas habis pilihanraya kecil yg lepas...

Jadi berbekalkan semangat & temujanji yg telah dibuat pd petang 6 Oktober 2009 tepat jam 8.30 malam pergi aku sorg ngan memandu keta kesayangan ku si comel...(kancil merah)...menuju ke umah pengerusi jkk chendering pantai...teringin gak nak dengar pandangan org2 kuat ni berkenaan 1Malaysia...selepas 10 minit ku pecut keta meredah malam sampai gak kat umah jkk tersebut...setelah di hidangkan ngan nescafe panas & kuih2 raya maka bermula la pengisahan aku...eheh dh mcm wartawan dh aku ni...selepas hampir 15 minit berdiskusi &  selepas bertubi2 soalan yang aku tanya pd jkk &  isterinya maka adalah beberapa permintaan dari jkk selaku ketua penduduk kampung kat situ...pelbagai program yg diminta oleh beliau untuk menarik minat penduduk untuk lebih mengenali konsep 1Malaysia...bersemangat aku dgr...terharu pun ada..xsangka aku blh jd seakan2 org penting untuk menyampaikan hasrat penduduk...cheeeewaaaaahhh !!!!....aku pandang jam kat tangan...eh eh eh..baru 15 minit berdiskusi & xkering gusi sbb ada gak bincang2 tibe2 terselit cite2 lawak...

haaaaaaaaaa...tibe2 terpancul la soklan dr mulut jkk tu...mgkin dh lame die nk tanya tp telah dipatah2kan soklan sbb aku interview die dlu td..."kamu, bile nak kawin ?"...pakcik & isteri nak pegi mase kenduri kamu nanti ni "...oppppss !!! (sambil selongkar beg aku sndiri cari2 kad jemputan kawen..eheh..nasib baik ada..)ermmm..."dah xlame dh ...bulan 11 ni, jemputla dtg"...sambil tgnku bg kad jemputan..."pakcik sbg org tua cume nak berpesan...(ha dh mula dah kajian dari hati ke hati)...yang 1fst skali bile dah kawen tinggal la berasingan dari mak ayah samada mak ayah kita sndiri/mak ayah c dia...bkn ape ni untuk kita&pasangan kita idup berdikari.."...betul tu...mcm tu la yg mak aku pesan lepas aku bertunang dlu....mcm2 la pesanan penaja yg mengisi benak otak ku ni...tapi tu semua aku akan jdkan panduan untuk di mase hadapan...dari pesanan selepas rmhtangga bwk ke perbincangan pelamin di hari persandingan, makeup & jurufoto pn blh gak bincang...keh3...wah3...dh jadi cam pengurus peribadi dah ni...dari kul 8.30 bawak ke kul 12.00 mlm baru la aku minta diri untuk pulang ke rumah...nasib baik xtermakan pujuk rayu isteri yg suh aku bermalam kt umah die tu kalo x maunye sampai pagi aku melayan berborak ngan diorg...eheh...walaumacamanepun...berkenaan kajian 1Malaysia pun aku dpt respon & ditambah lagi ngan ceramah tanpa bayaran berkenaan alam rumahtangga pun aku dapat...kire cam pakej la jgak...kui3...terima kasih daun keladi. 

Sunday, October 4, 2009

Kusut....


Hari ni baru masuk ofis...jadi dah 2 hari aku x update blog..almaklumla kat rumah xde internet...harapkan ofis jela...eheh...pinjam karen sikit ye boss !!!...lagi sebulan lebih untuk aku melangkah ke alam baru...tapi makin hari makin banyak persiapan yang aku rasakan blm selesai...makin bertambah kusut difikiran aku memikirkan pelbagai perkara yang terjadi seakan2 mahu melemahkan semangat aku.....dari hal rumah sewa yang ingin aku diami sehingga hal blm beli selendang untuk hari bersanding aku nanti pun boleh jadi isu gak...mana x nya...yang pasal rumah sewa tu aku dh bersemangat nak pindah ke rumah sewa baru siap dh beli perabut dah...awal2 dulu tuan nye rumah tu bgtau cuma tinggal nk pasang marmar ngan tunggu kelulusan pihak TNB je lagi...haih xkan tunggu kelulusan TNB sampai 2 bulan lamanya elektrik blm ada lagi...aku dh mula gelabah dah ni...sbb berkenaan sewa rumah tu, kawan aku yang jadi org tengah..siap dh bg jaminan lg yang aku akan dapat rumah tu...ni ada lagi bersisa sebulan lebih sempat ke siap sblm aku kawen ni....pening dh kepala...nak cari rumah sewa lain nak cari kat mana...bkn kenal sapa2 pun kat sini...lagi2 dkt dengan bandar lagi la mahal sewanya...xpe xpe...aku bg tempoh sampai tgh bulan ni kalau mcm xde ape2 gak lagi...nak xnak kena cari rumah lain gak la...


Bila tarikh dh semakin hampir ni, mcm2 la hal nya...aku lak jadi makin sensitif...xblh  tunang aku tersalah cakap cket...cpt je nak merajuk...nak terasa hati...haih pesal ni...dugaan ni kot...sabar banyak2 wahai hati ku...jangan kau lemah lagi...

Thursday, October 1, 2009

Haaa Kan Dah Kena Marah...




Haih...(oppsss !!! mengeluh lagi...hish xbaik ni)...xtau nape sejak tunang aku balik ke kelantan, aku ni asyik duk termenung je...pagi termenung...petang termenung...sblm tido pn blh lagi termenung....nak kate rindu..ohhhh dah semestinye rinduuuuuuuuuu sgt.....menungkan pasal keje...kat atas meja depan aku skrg ni ada lagi kerja yang berbaki blm aku siapkan...tapi cam xde mood je...mgkin aku kurang berminat untuk wat kerja ala2 setiausaha (wlpn bkn berjawatan setiausaha) ni kot...tp kena wat jgak sbb tu tanggungjawab...

Tapi yang aku mmg pasti sgt2...aku termenung sbb teringatkan tunang aku...teringatkan keadaan dia yg baru lepas excident...gundah hati aku bila difikir2kan balik...kadang2 rasa bersalah sgt...kalau la aku berkeras nak pergi sorg2 je wat checkup sudah tentu xkan jadi mcm ni kan ?....dah tentu tunang aku xkan excident...tapi aku xblh salahkan takdir...aku xminta semua ni terjadi...tp nape perasaan bersalah ni tetap ada dalam hati aku...yang aku tau dari mulut tunang aku, dia skrg balik umah umi & papa dia..teruk gak kena marah & bebel kat umi dia...xkalah papa dia bgtau, masa2 bertunang ni mcm2 blh jadi...tu pasal org2 tua ckp darah manis...elakkan berjalan jauh..mcm2 lagila kena bebel...kesiiiian sgt...hmmm...smlm bila aku bgtau ma & abah aku kat kampung terus ma & abah aku ke umah tunang aku...diorg ckp rase xsedap ati kalo xpergi menziarah...seperti yg diceritakan oleh tunang aku, ma & abah datang melawat siap bwk burger lagi...eh eh eh...sejak bila abah aku pandai bwk buah tangan ala2 omputih ni...keh3...tp sebelum ma & abah aku balik umah sempat la c tunang aku tu kena tazkirah & sedikit ceramah oleh puan zaiton abdullah ( keh3, mak aku tu )...."tu la ma dh pesan kat yussri jgn bwk motor g terengganu mlm2, kan dh jd mcm ni....yam pun sama gak..nanti yussri pesan kat die "...eh aku pun kena gak ke...bkn aku yg mtk dia datang...uuuuuuuh...sll mcm tu...kalau tunang aku kena marah aku pn kena gak...kalo aku kena marah, dia pn kena gak...tp ini x adil !!!...bak kata tunang aku...baru la sehati sejiwa...byk la kecantikan dia blh ckp mcm tu...sempat lg nk bergurau senda tgh2 sakit cenggitu...

Teringat kata2 terakhir tunang ku sebelum dia balik ke kelantan kelmarin..." JANGAN CKP ABG XSAYANG SYG TAU, ABG SAYANG SGT2 SYG "...syg xmao syg abg lg kalau abg wat keje gile dtg jauh2 ngan motor mlm2 lg...ehe...cayang kamooo.

Wednesday, September 30, 2009

Rumah Sewa Bikin Seram



Malam tadi mase duk tunggu pakaian aku siap basuh dlm mesin basuh, sempat la aku lepak2 kat dapur mengadap tv sambil bersembang ngan housemate2 ku....pelik bile tibe2 je kak zan (housemate aku) bertanya...mane tunang aku...aku ckpla tunang aku dh balik kul 3 petang td lg lepas lunch ngan aku...kak zan pandang aku lain mcm ? pastu tanya lagi...dah balik ? tapi td kul 5ptg kak zan balik dari keje kak zan nampak tunang aku ada kat dapur tp kak zan xtegur ? ...... hahhhhh !!!!! pelik ni !!!! tibe2 bulu roma aku dh naik dh...aku bgtau kak zan...tunang aku balik kul 3 td & dh selamat sampai kelantan dh pun kul 5.30 ptg td...mcmane kak zan blh nampak dia...kalau difikirkan logik pun, mane blh org lelaki masuk ke umah aku sesuka ati...sbb housemate aku sume pompuan...lgpun mane dia ada kunci nak masuk...haih !!!!! jadi persoalan ni...lepas aku bgtau kak zan sume tu...kak zan pun dh jd pucat dah...seram gak la tu.....


Aku pun cite la kat kak masrina (housemate aku lg sorg)...die pun dh mula naik takut dh...pelik ni...tapi biarla...lgpun kat mane2 pun bukan makhluk tuhan bernama manusia je yang mendiami bumi Allah...ada lg makhluk2 yang di luar jangkauan pandangan mata kita...Wallahualam.

Tuesday, September 29, 2009

Nyah kau penyakit !!! Jangan kau ganggu aku lagi !!!!

Semalam 28aribln 9 2009, pagi2 lagi aku dh bersiap utk ke Hospital Sultanah Zahirah Kuala Terengganu...berdebar2 ku rase...cmane laa result penyakit aku nanti...kalau ikutkan bln Mac lagi aku dh sembuh dari penyakit TIBI...tapi terpaksa wat rawatan susulan selepas 6 bulan utk btl2 pastikan aku x dijangkiti kuman yang xdiundang tu lg...dengan ditemani tunang tercinta yg berbalut tangan sbb excident aku gagahkan kaki gak melangkah ke bahagian klinik dada...fuhhh !!! ramai gak pesakit yg mgkin menerima nasib yg serupa dgn ku....tp mungkin aku lebih bernasib baik sbb sembuh awal dari pesakit2 lain...tgkkan keadaan pesakit2 TIBI yang lain, ngan bertubuh kurus keding, berkulit gelap akibat kuman tu watkan aku bermuhasabah diri sekejap...Syukur Alhamdulillah...aku masih diberi peluang untuk sembuh...


Dari jam 8.30 pagi aku sabar menunggu nama dipanggil utk wat ujian kahak, X-Ray & darah...lepas 2 jam menunggu blm ada tanda2 yg nama aku akan dipanggil...haih pesal niii !!!...SABAR...ujar tunang aku...tunggu punye tunggu rupe2 nye pegawai kesihatan kat ospital tu x dapat cari aku punya fail & rekod...wahhhh !!!! haru aku dibuat nye....dari kul 8.30 sampai jam 12 tgh ari baru jumpa...Ya Allah mmg aku dah ditahap sabar yang teramat sabar dah...ngan perut berkeroncong blm diisi sarapan...jam 12 baru terhegeh2 nak suruh aku wat ujian kahak & X-Ray...


Siap je semua ujian...tibala saat aku nak mengadap muka doktor yang rawat aku, bukan saja2 nak jumpa tapi terpaksa sbb nak tau keputusan ujian2 yang aku dh wat tu...masuk je bilik doktor...mengadap muka doktor lelaki tu ngan penuh suspen...ayat pertama yang kuar dari mulut doktor tu yg bisa wat aku melompat2 (kalo duk sorg2).."AWAK DAH XYAH DATANG HOSPITAL LAGI DAH...AWAK DAH BETUL2 SEMBUH "...Ya Allah...Alhamdulillah...Maha Suci Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengasihani...hambamu ini menadah tangan mengucapkan syukur...lepas ucap terima kasih pada doktor tu aku ngan buah fikiran yang ala2 nak mengusik tunang aku yang setia menunggu walaupun duk tersengguk2 kat atas kerusi sbb ngantuk, aku wat muka cam sedih tahap kucing yang nak kena buang kat tepi jalan...bila tunang aku tanya mcmane ? result cmane ? sume ok kan ? dah sembuh dah kan ?...aku tunduk...diam je...aku tgk die dah wat muka gabra, panik sume ada...(keh3 sakit2 pn kena pedajal gak ke)....lagi sekali die ulang...result cmane ? sume ok kan ? dah sembuh dah kan ?....aku pn pandang siling, pandang kipas wat2 x dengar...kuang3....aku pun pandang die...aku senyum semanis2 nya..."DOKTOR BAGITAU...ERM...ERRR...EMMMM...ERRRR...SAYANG DAH SEMBUH "...ehehehehehehe...nasib baik x kena cubit sbb tangan dia kan berbalut pakai bandage...sorry tunang ku cayang...


Pada ma abah aku khabarkan berita gembira...walaupun hanya mendengar suara dicorong telefon namun aku tau...ma & abah turut tersenyum & bersyukur sbb anak tengah dia x lg perlu susah hati fikirkan pasal penyakit yang boleh bawa maut tu lagi...Alhamdulillah. Pergi kau wahai penyakit...nyah kau jauh2 dari meragut jiwa & raga aku.

Tragedi Malam 8 Syawal 1430 H

28hb 9 2009, tarikh utk aku wat checkup "TIBI"...kena wat rawatan susulan selepas sembuh pada bulan March yang lepas...seperti biase, tunang aku la yg beria2 nk suh aku g wat checkup..siap nk teman aku lg g jumpe doktor...kononnye nk tgk aku sembuh sepenuhnye sebelum tiba hari berbahagia kami...tp sebelum aku pulang ke terengganu telah aku khabarkan pd tunang ku rase cam berat ati & malas je nk g wat checkup...kalau aku nk pegi pun aku blh pegi sendiri seperti checkup sblm2 ni...xnk susahkan sape2...hmm...ape lagi selepas diberi ceramah & tazkirah petang oleh tunang ku yg lagaknye cam dr. fadzilah kamsah akhirnya akur jugak aku ngan nasihat dia...

Jadi pada petang 27hb 9 2009, bertolakla tunang aku dari kelantan tepat jam 7 ptg ngan menunggang motosikal yamaha lc miliknya ke terengganu semata2 nak teman aku wat checkup...risaunya aku sbb kena redah malam bwk motor...sementara menanti tunang aku sampai sempatla aku masak tom yam ngan telur dadar utk mkn malam seperti yg telah kujanjikan pd tunang aku...hmmm....biasanya kalau die bwk motor dari kelantan ke terengganu cuma mengambil masa 2 jam lebih je...dari kul 9 bawak ke kul 10 x juga nampak kelibat tunang ku...msg x..call pun x...mula la aku jd cam xsedap ati...gelabah memanjang...risau seiyhhhhh.....

Jam 10 lebih, baru dia sampai...lega hati aku...kuar je pintu umah, aku tgk dia diam je...cuma 1 ayat yang aku dgr dari mulut dia.." I LOVE U SAYANG"...lepas tu dia suh aku amek sendiri barang2 dlm bakul motor die...skali aku tgk motor die...YA Allah !!! ABIS PECAH COVER SET DEPAN...baru die bgtau yg dia excident kat besut...dia cite kat aku, " ada sebuah keta kat depan motor die tibe2 break amergency coz terlanggar lembu, skali dia mengelak dari kereta tibe2 KEBOOM...lembu yg kena langgar kereta tu td bangun & terus ke blah kiri jd motor tunang aku xsempat nk control terus langgar lembu tu la...motor terbabas, tunang aku terpelanting ke seberang jalan "...MASYAALLAH...aku tergamam xtau nk ckp ape lepas die cite kat aku...aku tgk lengan kanan die dh mula membengkak...bahu belah kiri xblh nk gerak..seluar terkoyak....nak bukak jaket & halmet pn kena aku bukakan...menangis la aku...aku ckp apesal dtg gak mlm2 sdgkan aku dh pesan byk kali dh..bahaya...lgpun stakat wat checkup tu, aku blh g sendiri...masih terngiang2 kat telinga aku ni " ABG NAK JUMPE SAYANG, NAK TEMAN SYG, XNAK BIAR SYG SORG2 "....sedih sgt2....lepas tu aku sambar kunci keta terus bwk die ke hospital....terpaksa ke unit kecemasan...xputus2 doa aku dlm ati smoga xde ape2 yg teruk...lepas tunggu samapi kul 12.30mlm, lepas selesai X-RAY tulang sume...ALHAMDULILLAH !!! xde kecederaan dlman...tangan berbalut...terpaksa pakai bandage...lepas kena suntik & dapat ubat tahan sakit...aku tanya tunang aku..."ABG DAH MKN KE BELUM ? "...nak tau tunang aku jawab ape ?..." ABG BELUM MKN, ABG NAK MAKAN TOM YAM YG SAYANG MASAK "...Ya Allah...hiba & sedihnye hati aku tuhan je tau....ingat lagi gurauan teman serumah aku smlm...ni TRAGEDI TOM YAM ni...ehe

Aku sentiasa doakan semoga hubungan kami akan di rahmati Allah, dipanjang kan jodoh & semoga kasih sayang dia tetap setia menemani hati aku...Insyaallah...love u so much

Sunday, September 27, 2009

Syawal 2009


Hari ni dah masuk hari ke 8 kita sebagai umat Islam berada dalam bulan Syawal...dah raya ke 8 dh...hmmm...cepat nye masa berlalu...tapi sebenarnye bukan salah masa cepat berlalu tp sebab kita terlampau leka ngan duniawi...benarkah ? tepuk dada tanya hati...

Syawal tahun ni memberi pelbagai pengalaman menarik bagiku utk dikongsi bersama2 rakan2 ku di luar sana...dari selucu2 kisah hingga ke kisah sedih meruntum jiwa yang mewarnai Syawal tahun ni...

Seperti Syawal tahun2 yang sudah...beraya bersama keluarga menjadi 1 kemestian & kewajipan bagi aku...anak tengah, anak ke 2 dari 3 orang adik beradik ku...tahun merupakan tahun terakhir untuk aku yang berstatus bujang...insyaallah tahun dpn akan beraya ngan status yg lebih istimewa untuk aku & tunang ku.....hmmmmmm....nak dijadikan cerita...tersebutlah kisah pada hari sabtu...terdengar suara ma aku kat dapur yang xpecaya 1 syawal jatuh pada hari ahad...siap blh 'betting' lg...ma aku kate kalo 1 syawal jatuh pd hari ahad, ma akan bg aku rm10....tp aku ngan bangganya..." kalo raya jatuh hari isnin, yea akan bg ma rm1 juta"...ahaks....mmg gile tawaran yang aku deal tu...tp xpe...yg penting yakin....maka selepas isya' mase aku tgh sonok melayan anak2 sedara main mercun...tibe2 t'dgr laungan dari abah aku " raya esok la...hari ahad "...fuhhhh !!!! masuk poket rm10 free2 je...kui3...sorry ma....mtk ampun maaf kalo anakmu ni nakal sgt...eheks....apalagi...mlm 2 kelam kabut ma aku nk bungkus & rebus ketupat palas...tugas aku lak...kemas umah...pasang langsir...iron baju2 raya...tibe2...JENG JENG JENG...(kejadian masa nk start iron baju aku sndiri).....WAAAAAA !!!!!! BARU AKU PERASAN BAJU RAYA AKU SAMA COLOUR NGAN COLOUR LANGSIR...OREN !!!!!......sedih woooooo....nak nangis pon ada...abis family aku gelak...siap ckp baju raya ni kain lebihan wat langsir ke.....huhuhuhuhu....xpe xpe...baju raya aku lam almari ada lagi 4 pasang...fuhhh !!! selamat !!! tapi hati KECIWAAAAAA !!!!...ok kite tinggalkan kisah malam raya yang penuh sadis tu....

hmmmm...raya tahun ni xtau nape lepas aku salam & cium tangan ma & abah aku...aku rasa cam sayu sgt2...biasenye walau sedih manapun aku...xpernah aku titiskan air mata kat depan org tua aku...hmmm...mungkin aku sedar yg sudah byk salah & silap aku pd ma & abah...mgkin sdah byk bnda yg aku wat dh susah kan hati ma & abah...aku peluk ma & abah aku...cium tangan mohon maaf....cium pipi tanda aku terlampau sygkan kedua org tua ku...lgpun tahun dpn blm tentu masih berpeluang ke x utk merasai nikmat syawal bersama2 kedua org tua ku...kalau masih dipanjangkan usia, akan merasa lagi...insyaallah






Thursday, September 17, 2009

Keracunan Makanan...salah pelanggan ke salah peniaga ?


Hmmm...smlm aku mc sehari...xpegi keje...dari kul 3 pagi jadi cam tenggiling kat atas katil ...merengkok badan...menahan perut memulas...pedih rase mcm ada org tarik usus perut...dari kul 3 pagi bawak ke pukul 4 pagi dah 2 kali ulang alik ke tandas...nak sahur pun dh xde selera...kul 4 pagi ke 10 pagi...cukup 5 kali ke tandas...ni dah xblh jadi ni...nak xnak...selepas mendengar tazkirah pagi dari tunang aku melalui fon pakse aku ke klinik...ngan perut sakit yang amat aku drive keta sendiri ke klinik yang paling dekat ngan umah aku...haaaa !!!! sampai je di klinik...soalan pertama yang kuar dari mulut doktor.." AWAK MAKAN APA MASE BUKAK PUASE MALAM TADI ?"...."BELI MAKANAN KAT LUAR KE MASAK SENDIRI ?"...haaaa xkan nak menipu dah tentu la beli kat luar...tapi biasenye xla pulak jadi sampai mcm ni...xkan gara2 makan nasi ayam ngan air tebu pun blh sakit perut yang amat...ke sebab aku beli kat bazar ramadhan yang lain dari hari2 sebelumya ?.....mengikut ckp yang berbahagia doktor...eheh dah mcm nak jadi wartawan la plak...air tebu mungkin penyebab aku mengalami cirit birit & muntah yang melampau...berkemungkinan peniaga air tebu tersebut telah mencampurkan air tebu yang hari sebelumnya ngan air tebu yang semalam (ayoyo ape aku ckp cam skema lak neh)...tapi xpe ar janji maksud yang aku nak sampaikan tu tercapai...ehehehe...jangan maraaa ar...yang best nye tuan doktor tu siap perli lagi..."saya bulan2 puase ni xpernah kuar beli makanan kat luar, biasenye suh isteri kat umah masak"...kan senang kalo die ckp je..."baik awk masak je kat umah dari beli mknan kat luar"...ha kan lagi tepat & padat...kui3....so dptla aku mc sehari ngan ubat sebanyak 5 jenis...ngan berat hatinya terpaksa la aku berbuka puasa pada jam 12.30 semlm sbb nak makan ubat...waaaaa !!!! RUGI PUASE SEHARI...tapi nak wat cmane kan....



hmm...aku kat cni nak gak tegur segelintir peniaga2 makanan di bazar2 ramadhan...xsemua peniaga xelok...ada gak peniaga2 yang prihatin terhadap kebersihan makanan...ada gak yang sekadar ingin keuntungan semata2 tanpa mengira kebersihan & keutamaan pelanggan...segelintir peniaga2 bazar ramadhan menjual makanan ngan kadar yang banyak, kalau dikira logik akal xkan tetiap hari makanan yang dijual tu habis...so, ada yang cam pandang sebelah mata...campur/panaskan balik makanan yang abis untuk dijual pada hari lain...kesian bagi pelanggan yang terkena....kepada para peniaga, tlg la prihatin cket ngan keadaan ni...mungkin anda pk org x tau ape yg anda lakukan tp Yang Maha Esa Maha Melihat...kalau memberi kesan buruk pada pelanggan yang mengeluarkan duit utk membeli mkanan anda, ape yang anda akan dapat ? 1) anda akan mendapat kate2 yang buruk, doa yang xelok yang kuar dari mulut pelanggan yang membeli 2) sudah tentu periuk nasi anda akan tertutup sedikit demi sedikit 3) duit yang anda terima dari pelanggan yang terkena sudah tentu x berkat 4) x heran la kalo anda akan disaman oleh pelanggan yang sakit tu 5) lagi teruk kalau lesen perniagaan anda ditarik balik...so, pk pk la.....



Makanan bersih, keluarga sihat.

Tuesday, September 15, 2009

Ramadhan 2009....


Tahun ni merupakan bulan ramadhan pertama aku lalui sorg2 tanpa keluarga di sisi...sedih mmg sedih...teramat sedih....yela dah 24 tahun aku xpernah sambut puasa sorg2...xpernah bukak puasa & sahur sorg2...ni bila dh keje jauh, nak xnak terpaksa la lalui jgak...tapi yang syukur nya smpat la aku berpuasa selama 2 hari kat kampung...2 pun masa aku balik cuti 2 minggu lepas...sonok sgt...ngadap muka abah, ma & adik aku masa bukak puase...dapat makan makanan kegemaran aku "ayam percik kelantan"....sedap woooo...kebiasaanya bulan ramadhan yang lepas2, abah aku akan tempah ayam percik selama 1 bulan untuk aku wat berbuka & sahur...dahsyat kan !!!...ehe...sooooodap !!!!....tapi...dah jauh mcm ni...bile2 dikenang2kan balik mmg syahdu rasanya...sedih sgt2...cari ayam percik kat bazar ramadhan mmg xsama ngan yg abah belikan...tp nak tau cite x ? hmmm...disebabkan aku duk bersedih, berduka & duk mangalirkan air mata, aku utarakan permintaan aku pd tunang aku...yg gembira kan ati aku, tunang aku bgtau nk datang teman aku bkak puasa kat terengganu...nak bwk skali ayam percik...waaah !!!! best nye!!!! aku pn ngan xsabar nye kol abah aku, mtk tmpah kan ayam percik...jd nak dijadikan cerita pada 29 aribln 8 yg lepas dtgla tunang aku ke terengganu ngan bwk motor smata2 nk bkak puase sama2...ngan ujan masa tu...abis basah lenjun dia bawak motor..smpai je kat terengganu, aku tgk kt tangan die bimbit beg plastik berisi ayam percik, dalca daging, taucu ayam & kuih akok yang mak aku masak...xlupe die kimkan barang2 dapur mak aku kim...sedih wooooo....terharu ngan c dia datang jauh...paling terharu ngan ma abah aku xpernah lupakan aku...xpernah lupakan lauk makanan kegemaran ku wlpn jauh mase bulan ramadhan ni...sediiiiiihhhhh sgt...time kasih sgt2...xmampu aku balas semua nya...



Arini, tinggal lagi 2 hari untuk aku pulang ke kampung abiskan sisa2 bulan ramadhan bersama kedua ibu bapa ku...yang paling penting untuk sambut lebaran bersama2 keluarga tercinta & c dia yang ku rindu...nanti kan kepulangan anakmu....insyaallah.

Peristiwa Dalam Hiduku....


Rasanya agak lama aku xupdate akunye blog ni...kalo xclap last selepas hari pertunangan aku...lepas tu aku diam je...bukan diam disebabkan kecetekan idea...tapi banyak peristiwa yang berlaku dari bulan 6 hingga bulan 9 ni...bab kerja dari bln 6 hingga sebelum bln ramadhan banyak kursus yg aku terlibat...kursus yang melibatkan keje..program2 jabatan pun byk...mgkin tu salah satu sebab nape dh lama aku x ber'blogging'...tapi sebelum aku bercerita panjang rasanya belum terlewat untuk aku ucapkan selamat berpuasa untuk semua umat islam di seluruh dunia...semoga bulan ramadhan ni memberi seribu keberkatan kepada kehidupan kita semua...


Hmmm...dalam cbuk2 ngan tugas, kehidupan aku selepas mendapat title baru (tunang) sekarang ni, mcm2 yang ingin aku kongsikan pada semua pembaca di luar sana...untuk pengetahuan semua, tarikh aku akan disatukan dah x lama lg dah..insyaallah sebelum raya aidiladha...nape cepat sgt ?!!! meh nak cite cket...kalau diikutkan perjanjian tarikh perkahwinan kami akan berlangsung tahun depan mgkin dlm bln 2 atau pun 3...tapi dalam bulan 7 aku dapat khabar yang gembira dari kakak aku...aku bakal jadi ibu saudara pd bakal anak kakak aku yang baru je berusia 2 bulan di dalam kandungan...hmmm...dapat adik baru la ye iman&hanim (anak2 saudaraku)....bile terima je pengkhabaran dr kakak aku...abah & ma aku mula mengubah rancangan, yang pastinya rancangan untuk satukan aku pd tahun depan terpaksa diawalkan ke tahun ni jgak...yela kalo wat tahun depan x ke mase aku kawen tu kakak aku tgh sarat...so xbest la kan...kalo blh biarla majlis ni x memberi kesusahan pada ahli keluarga aku...bincang punya bincang...kalo ikutkan keputusan awal abah aku, ma aku, papa & umi tunang ku nak langsungkan mase raya puasa ni ... PERRGGGHHH!!!! sesak nafas weh ...!!!! tulun !!! tulun !!! mane sempat...mane nak korek duit...kalo ceti along tu halal dh lame dh aku wat loan ngan die 5.6 ribu...tp ni dh mmg termaktub dah yang ceti along tu HARAM...so, last2 selepas ditolak dicampur keputusan diambil untuk langsungkan pada bulan 11 ni...hmmmm....nak xnak kena atasi...yela lagipun bertunang lama2 pn xelok gak kan...duit loan yg aku wat ngan bank (halal tau) tu pun cam dh lompong dh....haih...cmane neh ? terpaksa la berjimat cermat...wat majlis lam keadaan sederhana je... WAAAA !!! hancur harapan nak wat majlis grand...eheee...berangan jelaaaa... tapi xpela...sekurang2 nya impian aku untuk membina masjid tertunai...insyaallah....


Thursday, June 25, 2009

Tak Tau Tapi Mau


" Tak Tau Tapi Mau " inilah ungkapan encik badruddin hj abdullah penceramah jemputan mase majlis motivasi anjuran jkpkpkk baru2 ni masih terngiang2 dalam kotak fikiran ku....golongan ke 3 yang sentiasa ada dalam sesebuah organisasi yang mana bermaksud seseorang yang ingin bekerja/membuat sesuatu tetapi tidak tau cara & bagaimana untuk melakukannya...golongan ini perlukan bimbingan & tunjuk ajar untuk menyelesaikan sesuatu perkara....golongan ini adalah antara yang terbaik dalam sesebuah organisasi lebih hebat dari golongan pertama "TAU TAPI TAK MAU...golongan kedua "TAK TAU TAPI TAK MAU" dan golongan keempat "TAU TAPI MAU"....pilih lah mana satu kedudukan anda semua dlm organisasi anda sekarang....


Begitu juga dengan keadaan aku sekarang ni...tak tau nak wat keje tapi mau / berkeinginan untuk melakukannya....hmmm...dari siapa yang ingin ku rujuk jika seseorg yg penting & mempunyai ilmu yg cukup tiada ?....ape yg perlu dibuat?.....salah satunya...aku perlu jugak buat keje ni....x salah mencuba bukan ?...buat je dulu, betul ke x belakang cite yang penting mencuba bukan...salah pun xpe...sbb dari kesalahan tu kita dapat belajar & terus belajar...tp jgn sentiasa wat salah jika xmau ditimpa padah...
Belajar dari pengalaman lagi hebat dari org yang x mau blajar langsung....tepuk dada tanya diri...tepuk dahi kalau salah sendiri !!!

Wednesday, June 24, 2009

Selangkah Melangkah

Hampir 3 minggu usia title hubungan yang baru....mcm2 rasa yg ada dalam hati ini....gembira.... bahagia..... sedih.... sayu.... Rase gembira & bahagia sesuatu perasaan yang normal bagi setiap pasangan yang berjaya melangkah ke hadapan maksud ku dari title kekasih kepada title tunang sebelum melangkah ke tahap seterusnya iaitu suami isteri....begitu juga ngan aku...kadang2 rase mcm bermimpi...rase mcm di alam fantasi.....betul kah aku skrg dh bergelar tunangan org ?...ini bukan cerita dongeng cinderella...ini bukan cerita hindustan yang zahirnya nampak semua indah....tp ini realiti yg harus aku tempuhi begitu juga dengan semua makhluk yang bernama manusia cptaan Yang Maha Esa....

Title baru ini memberi erti bahawa aku sudah melangkah ke alam dewasa yang akan membawa sesuatu perubahan yang harus aku lakukan...perlu lebih matang dari segi pemikiran...matang dalam segala hal...

Title baru ini juga telah membawa satu pengajaran yang paling berkesan iaitu sabar...yang mana kami harus lalui dalam meniti usia pertunangan ini....betul kata2 orang tua...pasangan bertunang darahnya manis....belum panas cincin ku sarung dijari sudah ada ujian yang menanti yang sememangnya menguji tahap kesabaran & kepercayaan kami....terasa ingin ku jeritkan satu dunia bahawa aku seakan2 tidak sanggup menghadapi semua ini...seolah2 ada 1 kuasa lemah yang mula hinggap di setiap urat & nadi aku untuk aku menghentikan perjuangan kami ke tahap seterusnya....

Semangat, sokongan & kekuatan pasangan ku masih lagi tersemat kukuh dalam hati aku....perlu aku cekalkan hati kuatkan semangat....sama2 menghadapi sama2 berjuang....mungkin ada sinar terang yang Allah bakal kurniakan disebalik kekaburan yang maha hebat dalam hubungan kami sekarang ini....Ya Allah inikah yang dinamakan ujian seperti mana Kau janjikan ? jika sememangnya ini semua untuk kami...kami redha & kami perlu lebih kuat untuk sempurnakan ujian ini....kepada tunang ku...perjuangan kita belum selesai...semoga kesabaran, ketabahan & usaha kita menjadi santapan rohani dalam diri kita...Insyaallah.

Sunday, May 17, 2009

debaran lembaran baru


Setiap manusia di muka bumi ini inginkan kebahagiaan & kegembiraan....apatah lagi kalau pernah mengalami situasi yang menyakitkan & kesedihan pada masa lampau...tapi aku memang berpegang teguh pada kata2.."tiap apa yang terjadi pasti ada hikmah yang terselindung disebaliknya"....begitu juga tiap kesedihan pasti ada sinat kebahagiaan yang menantinya di hadapan sana...

Begitu juga dengan aku...sudah banyak air mata menitis kerana kenaifan & ketidakmatangan dalam mengenal erti cinta...sudah banyak pengalaman yang aku lalui dalam mencari sinar cinta...tapi sudah menjadi lumrah manusia selalu ingin disayangi & dicintai oleh sang empunya hati yang betul2 ikhlas menerima kita seadanya...benar jika ada yang mengatakan pengalaman yang memberi kita seribu pengajaran..." ku titip kata2 kakak kesayangan ku...cuba belajar melalui pengalaman....jangan ulangi setiap kesilapan yang sama"....walaupun hati telah banyak kali dilukai & disakiti, aku perlu juga bangun...terus berdiri untuk mencari sinar kebahagiaan yang baru....kalau ingin dihitung luka di hati sudah ke tahap parah kesannya...

Namun....dari situ aku mula bertatih semula...untuk terus menutup pintu hati tidak mungkin akan terjadi...ku cuba toleh ke belakang seketika...cuma untuk mengerling pengalaman yang lepas....sekali ku toleh, baru ku sedar pernah ada hati yang pernah aku biarkan terus berusaha meniti & mengetuk pintu hati ku...Tuhan Maha Berkuasa...sekelip mata diterbalikkan hati yang pernah buta menilai erti cinta 'sang setia'...dari hari ke hari rasa sayang & cinta makin berkembang mekar...sudah tau erti rindu pada sang setia walhal dulu pernah seakan-akan ku mainkan hati nya...tapi kini cinta & rindu ku cuma terserlah wajahnya....

Kini...setelah sekian lama usia perkenalan kami..begitu juga meningkatnya usia kesetiaan sang setia....ku cuba pandang ke depan....ke depan bersama pimpinan tangan sang setia...ku berserah pada Yang Esa untuk tentukan lembaran baru yang bakal kami bina akan menghadiahkan kami kebahagiaan atau pun kedukaan...bukan caturan tapi ketentuan yang telah tertulis di loh & manfuz....semoga ikatan yang dibina berkesudahan dengan kebahagiaan sehingga akhir hayat kami...Insyaallah...

Semoga kalian semua doakan semoga jodoh kami akan berpanjangan...awal Jun menjadi 1 debaran lembaran baru kami...akan bermulanya 1 sejarah baru yang akan kami lalui...kami akan disatukan dengan ikatan pertunangan...doakan kebahagiaan itu milik kami...KEHIDUPAN KAMI BARU BERMULA DI SINI....

Wednesday, April 29, 2009

Soalan Tiada Jawapan....!!!!!!


Oooppppsssss !!!! Ape punye tajuk la yg aku nak post kan arini....hmmmm...pk punye pk yg ni jgak la yg kuar kat benak fikiran aku...SOALAN TIADA JAWAPAN...


Hmmm...sebagaimana tajuk yang aku post kan sebegitu jgak la ape yang aku rasakan skrg.....Sebenarnya soalan yang tiada jawapan lagi elok dari soalan yang jawapan nye boleh mencarik & melukakan hati...Nape aku ckp mcm tu...??? Pertamanya...mmg tiap ape yang menjadi persoalan kita, perlukan jawapan...jawapan yg ingin kita dengar sudah semestinya yang boleh menjawab persoalan kita...sbg contoh : "ape alamat rumah pak cik ?" jwpn yg kita inginkan sudah tentu....."rumah pak cik beralamat 123456 jln...malaysia"....betul kan ? ......tapi bagaimana pula jika kita mendapat jawapan..."alamat umah pak cik, ko tak tau ke ? tu pun xblh pk ke nak tanye sape2 ? haaa...ni alamat pak cik 12345.....malaysia"....haaa !!!! pedih tak hati orang yang mendengar jawapan mcm tu ...??? Lebih baik tak payah jawab dari bg jawapan tapi boleh melukakan hati....


Ingatlah kawan2 semua tiap ape yang di soal jika soalan tu tidak terpesong dari matlamat yang sebenar jawablah dengan ikhlas...kalau anda dalam keadaan marah ataupun dalam emosi yang kurang menyenangkan lebih elok jika berdiam diri...jawablah apabila emosi stabil kembali...jgn dilukakan hati orang yang bertanya kerana dia juga seperti kita disaat butuhkan sesuatu jawapan...lagi berat kesan nya jika mengguris hati orang yang bertanya kerana emosi yang x stabil tadi seolah2 menarik cas negatif untuk turut sama berada dalam keadaan yang tidak menyenangkan...lagi parah apabila orang yang bertanya itu melebel kita sbg kurang ajar / kata2 kesat / sumpah seranah yang lain...ingat semua kawan2 ku...tiap apa yang disumpah keluar dari mulut org yang kita sakitkan hati ia boleh mencacatkan ataupun membuatkan hidup kita tidak tenang....itu juga boleh menjadi 1 doa...


p/s : malu bertanya sesat jalan...bila bertanya sering dimalukan...org yg malukan kita tu tunggu jela saat dia mendapat balasan kelak oleh Yang Maha Esa...


Sunday, April 26, 2009

nilai seorang kawan...kawan ke ?


Bila di sebut perkataan kawan, sahabat, rakan, member & sbgnya...dah tentu persoalan yang terbit di fikiran kita brape ramaikah kawan yang kita ada ? berapa ramaikah yang selalu bergelak ketawa bersama kita...tapi kita jarang bertanya berapa ramaikah kawan yang selalu ada bersama 2 di saat kita berada dalam kesusahan ?....

Sepanjang pejalanan usia yang aku lalui pelbagai jenis kawan yang aku temui....kawan yang selalu ada bila masa ketawa & gembira sampai tak terkira dek jari tangan & jari kaki...tapi bila kita sedih & susah sume nye ' zero '...kalo boleh dihitung dalam bilangan infiniti itulah bilangan yang sesuai dengan nya....ape rasanya bila masa lalu kitalah tempat dia minta pertolongan, kita lah tempat dia luahkan masalah & perasaan, kita juga tempat dia dipertemukan dengan pasangan (kekasih)...tetapi kini...jangankan untuk datang mengadu, nak bertanya khabar jauh sekali... lagi parah bila masalah lampau yang pernah diluahkan kepada kita turut sama mengheret& menjerat kita...tidak terfikirkah dek akal kawan tersebut akan keselamatan kita ? tiada sekelumit perasaan kah untuk menghargai orang yang selalu di samping dia semasa susah dahulu ? hmmmm...manusia..manusia...bila nafsu sudah terdorong ke depan mengalahkan akal fikiran...kawan2 sekeliling dilupakan....murahnya nilai kawan pada masa sekarang....dunia dunia







Wednesday, April 8, 2009

Sembuh...Alhamdulillah...

Bila Allah turunkan sakit, kesusahan & keperitan hidup ramai yang diluar sana mengeluh...bersedih meratapi keadaan diri...tapi tahukan anda semua Allah tak akan sesekali memberi ujian kepada manusia diluar kemampuan mereka untuk menanggung nya...Allah itu Maha Adil, Maha Penyayang...percayalah di saat anda berada dalam kesakitan & kedukaan ada hikmah yang Allah bakal kurniakan kpd anda...yakinlah anda di antara manusia yang terpilih yang mampu menggalas tanggungjawab besar yang Allah berikan...

Begitu juga dgn aku...pada saat ini mungkin hati aku blh tersenyum gembira selepas di katakan sembuh dari penyakit ...mungkin berkat doa ibu bapaku...berkat doa org2 sekeliling ku yang sentiasa ingin melihat aku gembira & tersenyum...terima kasih semua...

Kesakitan yang lepas mengajar aku erti kesabaran & ketabahan...memberi aku kekuatan untuk lebih menghargai hidup di dunia ini...& mendekatkan lagi aku kpd Nya...

Hari ini membuatkan aku lebih sensitif dengan keadaan sekeliling...seakan2 jelik dengan keluhan2 yang selalu tidak berpuas hati dengan apa yang ada...lupakah kita siapa yang mencipta kita ? sedarkah kita ada lagi yang di luar sana lagi bernasib tidak baik dari kita ? jadi apa yang dikesalkan kalau badan xseramping jennifer lopez, muka x secantik preety zinta, suara x semerdu siti nurhaliza ? setiap kejadian & makhluk di dunia ini, manusialah antara ciptaan Yang Esa yang paling cantik...

Bersyukurlah dengan apa yang ada...tiap yang sihat, yang cantik, yang elok semua milik Nya...berdoalah semoga dikurniakan badan yang sihat...mampu bekerja kuat demi kehidupan kat atas dunia ini yang masa nye cume sejengkal sahaja sebelum kita menutup mata...

Monday, February 16, 2009

Air mata....


Senang nye air mata nak mengalir tatkala sedih....bila marah je nak nangis...bila sedih je nak nangis...bila terlalu gembira je nak nangis....bila rindu apatah lagi...siapa kata air mata wanita murah ? wanita dilabel manja & keanak-anakan bila mengalirkan air mata....mmg satu kesilapan pada sape yang wat kenyataan macam 2...Kaum Adam pun ada yang x segan silu mengalirkan air mata kalo ada sesuatu yang menyentuh hati & naluri nya...jadi...tak salah kan ?
Air mata di klasifikasikan sebagai murah bila sengaja ingin mengumpan orang lain untuk dapatkan sesuatu yang sukar digapai (lebih kurang mcm pisau cukur le)

Sebenarnya...tiap kali wanita mengalirkan air mata banyak maksud yang tersirat...menunjukkan betapa halus & lembutnya hati wanita bila disentuh samaada disentuh dengan kesedihan,kemarahan atau kegembiraan....tu merupakan salah satu cara nak luahkan ape yang dirasa pada masa tu....sekurang2 nya tidak menjerit, memaki hamun atau mangambil tindakan yang bukan2....setitis air mata yang menitis menimbulkan satu kepuasan hati, memujuk diri sendiri....puas ? memang puas hati...rasa kurang beban yang ditanggung...beban yang sarat dirembes dek air mata yang menitis...Beban rindu ?...sama la tu...

Terhapuskah rindu bila si dara mengalirkan air mata saban waktu ?....mungkin tak....tapi sekurang2 nya boleh mengubat sedikit hati yang lara merindui si teruna yang sudah jauh di mata....kata orang2 tua...tatkala rindu menjengah pandanglah pada satu bintang yang paling bersinar nescaya orang yang dirindui 2 akan turut sama merindui kita....

Satu rasa yang indah...Rindu....teman setia dikala duka....AIR MATA....

Sunday, February 15, 2009

SETIA KU KORBANKAN.....


Inikah dugaan yang ku terima
Menyintai mu sepenuh jiwa
Untuk bersama mu
Kesabaran membakar fikiran
Rinduku embunan di lautan
Cintamu debunga berterbangan
Tak pernah mempeduli kasih sayang
Yang aku korbankan
Kau janjikan bahagia
Namun kau hantui dengan gurauan berbisa
Kau janjikan setia
Rapuh ku berpegang untuk hidup bersamamu
Kembalilah hangati semula asmaraku dengan mu
Demi cinta suci

Andainya tak mungkin ku miliki
Keayuan kasih impianmu
Lepaskan asmara di jiwaku
Setia ku korbankan

Mampukah BDRS nak korbankan hati dan perasaan mcm tu ? mcmane nak korbankan sume sdgkan hati, perasaan & kenangan masih kuat bersamanya...lemahnya hamba Mu ini Ya Allah bila di uji dengan hal yang berkaitan dengan perasaan...air mata ni seakan2 dah tak boleh ditahan dek terlalu sayang....tapi kalo difikirkan balik BDRS tak boleh pentingkan diri sendiri...kena fikirkan kebahagiaan insan lain jugak...tapi ikhlas kah pengorbanan ni ? rela kah ? mampukah BDRS harungi sume ni ?

..i'm hurt..

Alahai...Elergiiiikkk lagi..


Dah lama blog ni BDRS (bloodyredrossysmile) x update...bukan kekeringan idea...tapi ni pasal ALERGI UBAT...haih (oopss mak kate xbaik mengeluh, sori)


Dah hampir 5 bulan tempoh rawatan alergi ubat datang lagi...abis merah2 muka & badan jadi mcm ruam...tuhan je tau mcmane rase...dah try g ospital nak tukar ubat tapi x blh coz takut nanti dos kurang boleh bahayakan nyawa lak...nak xnak kena teruskan walaupun rase mcm terseksa...nak tgk muka kat cermin pn dah tak sanggup...

tapi demi kesihatan ku telan jugak ubat neh walaupun alergi yang bakal ku tanggung...demi family & rakan2 tersayang yang byk bagi support & sentiasa ada time sakit, susah & senang...love u alll

Wednesday, January 28, 2009

SENYUM....

“Bagaimana Anda Mendapatkan Teman dan Mempengaruhi Manusia”

“Wajah merupakan cermin yang tepat bagi perasaan hati seseorang. Wajah yang ceria, penuh senyuman alami, senyum tulus adalah sebaik-baik sarana memperoleh teman dan kerja sama dengan pihak lain. Senyum lebih berharga dibanding sebuah pemberian yang dihadiahkan seorang pria. Dan lebih menarik dari lipstik dan bedak yang menempel di wajah seorang wanita. Senyum bukti cinta tulus dan persahabatan yang murni.”

Thursday, January 22, 2009

MARAH


......ARGH MARAHNYA AKU...biasanya orang tengah marah ni kalo tak bgtau die tengah marah pun takpe...tgk muka merah cam udang kena bakar pun dah tau dah...tapi sebanyak mana kite tau ilmu2 untuk mengawal emosi marah ??? kadang2 tau tp tak praktikkan...almaklumla bila marah 2 datang sume benda dilupekan yang menguasai diri hanya nafsu, akal fikiran dah ditolak tepi....

Perasaan marah yang tidak terkawal boleh memusnahkan apa saja. Islam sendiri memuji umatnya yang dapat mengawal perasaan marah. Sikap marah adalah antara pintu syaitan datang masuk ke hati manusia.

Nabi Muhammad SAW pernah berpesan tiga langkah mengatasi rasa marah. Pertama, mengawal lidah iaitu berdiam diri dan mengubah posisi (misalnya, jika berdiri hendaklah duduk), mengambil wuduk dan beristighfar serta membaca al-Quran.
Kalau berlakunya sesuatu pergaduhan / pertengkaran sebenarnya kemenangan berpihak pada orang yang mampu menahan nafsu amarah,berjaya mengawal situasi & fikiran... bukan pada orang yang menang dari segi kekuatan fizikal semata2...

Sabar-sabarlah duhai saudaraku..

Wednesday, January 21, 2009

KEMAAFAN


Maaf...cume satu perkataan yang amat mudah untuk kite ucapkan...jelas dan terang mengaku akan kenaifan kita apabila melakukan kesilapan...bernilai sungguh nilai maaf ni...lagi bernilai sifat orang yang meminta maaf & orang yang memberi kemaafan...lebih2 lagi bagi kita sesama manusia biasa....mesti pernah kita dengar "lagikan nabi ampunkan umat"...dalam kehidupan nabi & rasul pun sudah diagungkan nilai murni ni apatah lagi pada zaman sekarang...


Tapi sejak akhir2 ni nilai kemaafan sudah tenggelam intipatinya...cuma tinggal perkataan maaf semata2 tanpa membimbit sama maksud disebalik ucapan maaf....murahnya harga maaf, berkali2 ulangi kesilapan yang sama tapi tebusan yang ditaruhkan cuma bermodalkan MAAF...


tapi sedar tak kita akan perasaan orang yang ingin bakal memaafkan kita ?? cuba fikir sejenak...bukan senang untuk memaafkan orang lain...lebih2 lagi kesilapan yang berulang...mulut boleh memberi maaf tapi hati ?? kalau hendak dihitung purata orang yang betul2 memberi kemaafan dengan ikhlas tanpa simpan sedikit pun dendam/kecewa dalam hati berapa kerat sangatla...tipu kalo seseorang 2 boleh memberi maaf kemudian lupakan terus ape yang dah jadi....ini bezanya kehidupan zaman sekarang ngan kehidupan zaman nabi...pada zaman nabi kemaafan dipohon untuk mendapat keredhaan Allah & keberkatan hidup, btl2 tekad dalam diri takkan ulangi kesilapan yang sama kerana takut akan Allah...tapi zaman sekarang ? kemaafan dipohon kerana takutkan manusia...takut kehilangan kasih sayang...takut hilang kepercayaan...


so...fikir2 kanlaa...


Tuesday, January 20, 2009

tuberculosis

Sejarah tibi

Penyakit tibi telah dikesan pada tulang mumia dari zaman Firaun merupakan antara punca kematian utama di Eropah pada kurun ke-16 dan ke-17. Pada zaman itu, masyarakat Eropah juga berpendapat penyakit ini berpunca daripada perbuatan syaitan. Hanya pada 1882, seorang saintis, Dr. Robert Koch dari Jerman telah menemui kuman tibi, Mycobacterium tuberculosis. Walaupun bakteria ini telah dikenal pasti, rawatan tibi tidak ditemui sehingga ubat suntikan Streptomycin diperkenalkan Salman Walksman pada 1943. Ini diikuti suntikan BCG yang dimulakan oleh Calmette dan Geurin.Dengan adanya ubat-ubat baru, rawatan tibi sekarang hanya mengambil masa selama enam bulan. Ubat yang sama telah digunakan untuk rawatan tibi sejak 60 tahun lalu di seluruh dunia sementara ubat-ubat baru masih dalam peringkat kajian yang mungkin membolehkan rawatan tibi dikurangkan kepada empat atau dua bulan sahaja. Kuman tibi, selalunya masuk ke badan pesakit melalui udara dan seterusnya ke dalam paru-paru. Dari sini, kuman tibi boleh merebak keseluruh badan melalui saluran darah atau saluran limfatik dan boleh mengakibatkan tibi di seluruh badan. Akibat penyebaran kuman tibi, terdapat tibi kelenjar, tibi selaputotak, tibi tulang, tibi jantung dan tibi organ-organ lain. Untuk mengesan kuman tibi di anggota-anggota berkenaan, doktor perlu mengambil sampel biopsi organ tersebut. Di Malaysia, 85 peratus kes tibi melibatkan paru-paru sementara 15 peratus lagi melibatkan tibi pada anggota badan lain. Tanda-tanda tibi Antara tanda tibi adalah batuk berlarutan (lebih dua minggu), demam berpanjangan, badan berpeluh pada waktu malam, susut berat badan,selera berkurangan dan batuk berdarah.

PANGKAT

Pangkat atau darjat.....istimewa sangat ke pada golongan yang berpangkat & berdarjat ???hmmmmmmmm...mungkin ye pada yang telah & sedang menikmati...mungkin tak bagi golongan yang sedang bermimpi.......

tapi pada aku...pangkat & darjat yang tinggi 2 mmg istimewa...selalu dihormati..disegani...didahulukan dalam ape2 pun keadaan...yang menjadikan terpesongnya golongan ini adalah hati...kadang2 alpa akan tanggungjawab yang dipikul...tiada guna berlagak sombong ngan apa yang ada...seakan2 memaksa orang bawah untuk menghormati diri anda...sedangkan anda selalu memandang sinis pada golongan bawahan...kurang sedarkah konsep menghormati bagi golongan berjawatan tinggi ni ?? cuba letakkan diri sendiri kat tempat golongan bawahan...sakit tak hati anda bila kat tempat mereka bila anda bercakap seolah2 anda yang paling berkuasa di muka bumi ni...sedarlah cket...sebelum anda berkedudukan seperti sekarang,anda pun pernah berjawatan rendah seperti golongan bawahan...

Wahai segelintir golongan berpangkat & berdarjat...pangkat & darjat semuanya pinjaman...cuba pandang ke atas sekejap...jangan ingat langit 2 terlalu tinggi...jangan lupe anugerah yang diberikan itu adalah milik Yang Maha Esa...senang2 saja boleh ditarik balik...wallahualam

Monday, January 19, 2009

if i were a boy

If I were a boy even just for a day
I'd roll out of bed in the morning
And throw on what I wanted
And go drink beer with the guys
And chase after girlsI'd kick it with who I wanted
And I'd never get confronted for it'
Cause they stick up for me
If I were a boy
I think I could understand
How it feels to love a girlI swear
I'd be a better man
I'd listen to her'
Cause I know how it hurts
When you lose the one you wanted'
Cause he's taking you for granted
And everything you had got destroyed
If I were a boy
I would turn off my phone
Tell everyone it's broken
So they'd think that I was sleeping alone
I'd put myself first
And make the rules as I go'
Cause I know that she'd be faithful
Waiting for me to come home, to come home
If I were a boy
I think I could understand
How it feels to love a girl
I swear I'd be a better man
I'd listen to her'
Cause I know how it hurts
When you lose the one you wanted'
Cause he's taking you for granted
And everything you had got destroyed
It's a little too late for you to come back
Say it's just a mistake
Think I'd forgive you like that
If you thought I would wait for you
You thought wrong
But you're just a boy
You don't understand
And you don't understand, oh
How it feels to love a girl
Someday you wish you were a better man
You don't listen to her
You don't care how it hurts
Until you lose the one you wanted'
Cause you're taking her for granted
And everything you had got destroyed
But you're just a boy

cuba




Cuba kau dengar
Cuba kau cuba
Diam bila ku cuba
Tuk berbicara dengan kamu
Pernahkah kau ada
Bila ku perlu
Tuk meluahkan rasa hati
Dan bila kau bersuara
Setia ku mendengar
Agar tenang kau merasa
Siapa Sebenarnya aku padamu
Mungkin sama dengan teman lain
Yang bisa kau buat begitu
Dan bila
Tiada lagi teman bermain
Kau pulang tuk dapatkan aku
Itulah aku…padamu
Cuba kau lihat
Cuba kau cuba
Renung ke mata aku
Bila ku kaku melihatmu
Pernahkah kau ada
Bila ku perlu
Tuk menyatakan rasa sakit
Dalam diri
Dan bila kau perlu
Setia ku menunggu
Agar senang kau merasa
Maafkan kerana aku tak pernah
Terlintas tuk menulis pada mu
Salahkan ku
Tak mungkin lagi aku meminta
Untuk kau mendengar..Untuk kau melihat ke mataku