Sunday, October 11, 2009

Hujung Minggu Di Merchang....


Semalam 10 Oktober 2009, tepat jam 4.30 petang aku sampai ke rumah sewa dari kampung 'housemate' ku di Merchang, Marang...dari hari Khamis aku mengikut 'housemate' ku balik ke kampung...eheh...bkn saje2 nk menyibuk kat rumah orang lain tp sejak kejadian seram kat rumah sewa aku tu, xbrani lg aku duk sorg2 tiap kali hari minggu...biasanya 2 minggu skali aku akan pulang ke kampung aku di Kelantan tapi minggu ni ma & adik aku ke rumah kakak aku di Kuala Lumpur, kakak aku wat open house...jadi terpaksa la aku 'stay' kat negeri org ni...hmmmm...best gak kat kampung merchang ni...rumah kampung...kat tepi umah lak ada sungai & pantai...teringin nak mandi sungai....sepanjang hayat aku blm pernah lg merasa mandi sungai...family 'housemate' aku...fuhhhh !!!! kecoh....riuh sekampung je...mane x nya, time masak pun dh mcm kenduri tu belum time bersembang lg...keh3...semua adik beradik 9 org pmpuan lak tu...sampai ayah die bgtau aku, "biasela umah pakcik ni mmg bising lbh2 lagi time cuti...lagi riuh kalau semua anak2 balik..."...aku ngan muka selamba ckp...biasala tu keluarga besar la katakan...mcm aku ni cuma 3 beradik je...kalau balik kampung, tinggal ma, abah & adik lelaki je kat umah...mmgla sunyi...jd sesekali merasa suasana kemeriahan keluarga org pn seronok jgak...

Nak dijadikan cerita pada mlm hari pertama aku kat rumah 'housemate' aku tu hujan lebat sgt2...kilat ngan guruh xpyh cerita la kuat bunyi & gegarannya...mmg blh wat sakit jantung...skali baru lepas mkn malam tiba2 terkejut beruk aku tgk ada katak melompat2 kat dapur...menjerit2 aku...haih malu seiyh....tgk family 'housemate' aku duk terkekek2 gelakkan aku...aku mmg geli giler...aku xblh la ngn haiwan2 lembik ni....geli sgt2...kalau lipas ke tikus ke xgeli la plak....xtipu pun..mak 'housemate' bgtau umah kampung mmg mcm ni kalau musim2 hujan...alahaiiiiiiiiiii......aku tgk anak saudara 'housemate' aku relaks je tgk katak tu...sdgkan umur baru je setahun setengah...malu la diiiik..eheh...hmmmm bermalam di rumah berdekatan dengan pantai mmg menguji kekebalan tubuh aku...sejuuuuuuuuuuuuk sgt2....

Hari Jumaat aku ngan family 'housemate' aku bercadang nk ke dungun..shoooooppppingggg !!!!!.ehe...best...blm pernah lg aku sampai ke Dungun....blh la meluaskan pemandangan aku lg....hmmm...sampai kat bandar Dungun dah kul 3.30 ptg sejam dari merchang...sepanjang perjalanan ke Dungun pemandangan menarik menjamu mata ku...pantai2 kelihatan indah sepanjang perjalanan...Hebatnya ciptaan tuhan....teringin singgah kat pantai2 tu tp xberpeluang sbb hari hujan...xpela...mgkin lain kali ada kesempatan lagi...hmmmm...ronda punya ronda WATSON jgak yg aku tuju...eheh...kat kuala terengganu pun ada kalau stakat nk pegi watson...tp dh nk wat mcmane barang kat situ je yg menjadi pilihan....pasaray& kedai2 lain yg berderet2 di bandar dungun tidak menarik perhatian ku untuk membeli belah...same je ngan kedai2 lain aku tgk...jam 5 petang perutku dh mula berbunyi2 dah...lapar la pulak...semasa aku cari parking masa mula2 sampai dungun td mata ku dh terarah pd sebuah kedai roti & kek SWEEDEN...aku dh terbayang2 'cheese cake' kegemaranku...sedap gak ni...eheh ni kat bawah ni blueberry cheese cake yg aku 'belasah' petang tu sementara menunggu family 'housemate' aku shopping....sedappp wooooo...



balik ke rumah housemate aku jam 6.30 petang mase hujan tgh menggila lebatnya....mlm sabtu mlm terakhir aku kat kampung 'housemate' aku...seperti mlm yg lepas tidurku diselimuti kesejukan yg menggigit tulang temulang ku...tapi tetap lena dibuai mimipi

10 Oktober 2009, sesudah zohor berangkat juga aku meninggalkan kampung merchang...hmmm...xsempat aku menjengah ke sungai & pantai yg berdekatan rumah 'housemate' aku...emaknya sempat berpesan "datangla lagi rumah makcik"...insyaallah...ntah bila masanya untuk aku jejakkan lagi ke kampung tu...mgkin selepas ni aku akan terus sibuk ngan kerja di ofis, xkalah juga dengan kursus2 jabatan...yang paling penting sibuk ngan persiapan hari berbahagia ku...




No comments:

Post a Comment