Thursday, October 8, 2009

Kajian 1Malaysia Dah Tukar Jadi Kajian Isi Hati...


Isnin 5 Oktober 2009, ada 1 taklimat berkenaan kajian 1Malaysia yang melibatkan beberapa org petugas2 dari jabatan aku & sebuah lagi jabatan di bawah kementerian yg sama...aku xterkecuali...tugas mencari 22 orang responden untuk ditemuramah berkaitan pehaman 1 Malaysia aku galas jg.....fokus utama disekitar bandar...selepas beberapa org telah "dicekup" oleh aku untuk ditemuramah berfikir sejenak dek minda aku...mane nak cari responden lagi ni....yang dh tersedia siap ditangan ku semua kebanyakannya dari kaum adam...keh3...belum sempat aku temuramah diorg aku yg kena temuramah dlu...cehhhh !!! saje je korg kan..mentang2 la aku wat kajian sorg2...pastu pmpuan lak tu sonok ye korg nak kenakan aku...hmmmm....seramai2 org kat bandar ni xkan aku xblh cari responden ? halooooooo....bukan senang beb...berapa kerat kah yang sanggup luangkan masa utk kita lbh2 bukannya sedara mara diorg pastu pulak terpaksa dgr soklan2 yang berunsur kenegaraan ?...ada yg sanggup tp majoritinya result nye negatif...selepas berfikir punye berfikir ...toinggggg !!!! kuar idea....haaaaa...jeng jeng jeng...akan ku panjang kan jangkauan kaki ku ke tempat yg sudah 8 bulan aku xmenjejakkan kaki...last skali selepas habis pilihanraya kecil yg lepas...

Jadi berbekalkan semangat & temujanji yg telah dibuat pd petang 6 Oktober 2009 tepat jam 8.30 malam pergi aku sorg ngan memandu keta kesayangan ku si comel...(kancil merah)...menuju ke umah pengerusi jkk chendering pantai...teringin gak nak dengar pandangan org2 kuat ni berkenaan 1Malaysia...selepas 10 minit ku pecut keta meredah malam sampai gak kat umah jkk tersebut...setelah di hidangkan ngan nescafe panas & kuih2 raya maka bermula la pengisahan aku...eheh dh mcm wartawan dh aku ni...selepas hampir 15 minit berdiskusi &  selepas bertubi2 soalan yang aku tanya pd jkk &  isterinya maka adalah beberapa permintaan dari jkk selaku ketua penduduk kampung kat situ...pelbagai program yg diminta oleh beliau untuk menarik minat penduduk untuk lebih mengenali konsep 1Malaysia...bersemangat aku dgr...terharu pun ada..xsangka aku blh jd seakan2 org penting untuk menyampaikan hasrat penduduk...cheeeewaaaaahhh !!!!....aku pandang jam kat tangan...eh eh eh..baru 15 minit berdiskusi & xkering gusi sbb ada gak bincang2 tibe2 terselit cite2 lawak...

haaaaaaaaaa...tibe2 terpancul la soklan dr mulut jkk tu...mgkin dh lame die nk tanya tp telah dipatah2kan soklan sbb aku interview die dlu td..."kamu, bile nak kawin ?"...pakcik & isteri nak pegi mase kenduri kamu nanti ni "...oppppss !!! (sambil selongkar beg aku sndiri cari2 kad jemputan kawen..eheh..nasib baik ada..)ermmm..."dah xlame dh ...bulan 11 ni, jemputla dtg"...sambil tgnku bg kad jemputan..."pakcik sbg org tua cume nak berpesan...(ha dh mula dah kajian dari hati ke hati)...yang 1fst skali bile dah kawen tinggal la berasingan dari mak ayah samada mak ayah kita sndiri/mak ayah c dia...bkn ape ni untuk kita&pasangan kita idup berdikari.."...betul tu...mcm tu la yg mak aku pesan lepas aku bertunang dlu....mcm2 la pesanan penaja yg mengisi benak otak ku ni...tapi tu semua aku akan jdkan panduan untuk di mase hadapan...dari pesanan selepas rmhtangga bwk ke perbincangan pelamin di hari persandingan, makeup & jurufoto pn blh gak bincang...keh3...wah3...dh jadi cam pengurus peribadi dah ni...dari kul 8.30 bawak ke kul 12.00 mlm baru la aku minta diri untuk pulang ke rumah...nasib baik xtermakan pujuk rayu isteri yg suh aku bermalam kt umah die tu kalo x maunye sampai pagi aku melayan berborak ngan diorg...eheh...walaumacamanepun...berkenaan kajian 1Malaysia pun aku dpt respon & ditambah lagi ngan ceramah tanpa bayaran berkenaan alam rumahtangga pun aku dapat...kire cam pakej la jgak...kui3...terima kasih daun keladi. 

No comments:

Post a Comment