Monday, June 7, 2010

Aku Mengerti....

Hari ni 7 Jun 2010...dh 3 hari aku bercuti...Sabtu malam Ahad pulang dari kampung...seronok bila dapat bercuti kat kampung walaupun terpaksa bahagi2kan rumah aku & umah suami...xpe yg penting boleh jenguk ma abah & papa ummi....hmmmm...tp bercuti kat kampung kali ni mengundang rasa kecewa dalam hati aku...kecewa bila aku pandang wajah sayu ma ngan abah aku...

Sedih hati ini bila dgr cerita dari mulut abah  ma aku...bercerita ttg anak2 saudara yg pernah dibelanya dahulu...sampai hati korang wat ma ngan abah mcm ni kan ? xterlintas ke sedikit rase bersalah dlm hati korang...xterlintas ke sedikit rase mengenang budi dalam jiwa korang ? bukan balasan sebesar gunung yg ma ngan abah aku minta cukup sedikit rase mengenang jasa...mengenang jasa org yg membesar korg...menyekolah kan korg...membayar yuran sekolah korg tatkala korg xberduit...hmmmm...banyak lg kalau aku nk menceritakan satu persatu...tp aku pegang kata2 abah jumaat lepas...abah xmtk diorg balas balik pun...cukup la kalo diorg ingat abah ngan ma ni bapak & mak sedara diorg...mau aku bertanya pd org2 di luar sana, ape perasaan korg kalau anak2 sedara korg dtg memberi kad undangan perkahwinan tp hanya dijemput hanya salah sorg dari org tua korg ? sedih bukan ?...begitula perasaan ma ngan abah tatkala anak saudara yg dibelanya dahulu dtg mengundang hanya salah seorang dari mereka utk majlis perkahwinan nya...undangan untuk ke majlis bertandang pun mmg menghiris hati...terngiang2 di telinga aku bila ma menceritakan " maksu, utk majlis sambut menantu ni xpyh pergi pn xpe...mak su kan sakit lutut"...helllooooo !!!! korg ni kuang aja ke ape..? ma aku bkn nk pegi sgt tp sekurang2 nya tau la cket berbudi bahasa ngan org tua...Ya Allah...menitis air mata aku mengenangkan perkara ni...kesian ma...anak sedara yg dibelanya mase kecil bergembira bersuka ria di atas pelamin tp dia hanya berada di atas kerusi rumah aku....termenung...aku mengerti perasaan ma...aku mengerti hati ma...

5 jun 2010, aku langkah jgak kaki ke majlis korg...bukan rela tp terpakse mengenangkan bapa korg...bapa korg (abg ipar abah aku) yg byk tlg mase kenduri aku dulu...mmg...mmg aku dilayan seperti bukan sedara sedarah sedaging...sesi bergambar keluarga, aku lgsung xdijemput bergambar walhal aku ada kat situ tp aku xsimpan dlm hati...yg aku xblh terima, boleh lak mengungkit ckp ma xdtg sbb xsudi..aku xblh kawal diri mmg aku marah...aku hamburkan balik satu persatu yg tersimpan dalam hati aku pd korg...puas hati aku...

Cuma ingatla...ingat asal usul korg...ingat susah payah korg dulu...ingat sape yg beri tmpt berlindung mase korg susah dlu...semoga korg sedar. Kepada kawan2 di luar sana, nasihatku cuma jangan la mudah lupa diri..

No comments:

Post a Comment