Sunday, September 27, 2009

Syawal 2009


Hari ni dah masuk hari ke 8 kita sebagai umat Islam berada dalam bulan Syawal...dah raya ke 8 dh...hmmm...cepat nye masa berlalu...tapi sebenarnye bukan salah masa cepat berlalu tp sebab kita terlampau leka ngan duniawi...benarkah ? tepuk dada tanya hati...

Syawal tahun ni memberi pelbagai pengalaman menarik bagiku utk dikongsi bersama2 rakan2 ku di luar sana...dari selucu2 kisah hingga ke kisah sedih meruntum jiwa yang mewarnai Syawal tahun ni...

Seperti Syawal tahun2 yang sudah...beraya bersama keluarga menjadi 1 kemestian & kewajipan bagi aku...anak tengah, anak ke 2 dari 3 orang adik beradik ku...tahun merupakan tahun terakhir untuk aku yang berstatus bujang...insyaallah tahun dpn akan beraya ngan status yg lebih istimewa untuk aku & tunang ku.....hmmmmmm....nak dijadikan cerita...tersebutlah kisah pada hari sabtu...terdengar suara ma aku kat dapur yang xpecaya 1 syawal jatuh pada hari ahad...siap blh 'betting' lg...ma aku kate kalo 1 syawal jatuh pd hari ahad, ma akan bg aku rm10....tp aku ngan bangganya..." kalo raya jatuh hari isnin, yea akan bg ma rm1 juta"...ahaks....mmg gile tawaran yang aku deal tu...tp xpe...yg penting yakin....maka selepas isya' mase aku tgh sonok melayan anak2 sedara main mercun...tibe2 t'dgr laungan dari abah aku " raya esok la...hari ahad "...fuhhhh !!!! masuk poket rm10 free2 je...kui3...sorry ma....mtk ampun maaf kalo anakmu ni nakal sgt...eheks....apalagi...mlm 2 kelam kabut ma aku nk bungkus & rebus ketupat palas...tugas aku lak...kemas umah...pasang langsir...iron baju2 raya...tibe2...JENG JENG JENG...(kejadian masa nk start iron baju aku sndiri).....WAAAAAA !!!!!! BARU AKU PERASAN BAJU RAYA AKU SAMA COLOUR NGAN COLOUR LANGSIR...OREN !!!!!......sedih woooooo....nak nangis pon ada...abis family aku gelak...siap ckp baju raya ni kain lebihan wat langsir ke.....huhuhuhuhu....xpe xpe...baju raya aku lam almari ada lagi 4 pasang...fuhhh !!! selamat !!! tapi hati KECIWAAAAAA !!!!...ok kite tinggalkan kisah malam raya yang penuh sadis tu....

hmmmm...raya tahun ni xtau nape lepas aku salam & cium tangan ma & abah aku...aku rasa cam sayu sgt2...biasenye walau sedih manapun aku...xpernah aku titiskan air mata kat depan org tua aku...hmmm...mungkin aku sedar yg sudah byk salah & silap aku pd ma & abah...mgkin sdah byk bnda yg aku wat dh susah kan hati ma & abah...aku peluk ma & abah aku...cium tangan mohon maaf....cium pipi tanda aku terlampau sygkan kedua org tua ku...lgpun tahun dpn blm tentu masih berpeluang ke x utk merasai nikmat syawal bersama2 kedua org tua ku...kalau masih dipanjangkan usia, akan merasa lagi...insyaallah






No comments:

Post a Comment