Monday, February 8, 2010

Mood Painting...

Sejak 2 menjak ni mood nk wat 'painting' makin meluap2..jiwa aku dh meronta2 ketagih nk pegang berus..nak celup dalam cat minyak..nak lakar & cat kat kanvas !!!!! waaaaa !!!! aku mao wat painting...ni gara2 aku terpandang artikal dlm surat khabar beberapa minggu yg lepas la ni...wahhh !!!! hebat betul karya 'painting' artist tempatan kita....sesuai dengan tema...kalau xsilap aku tema yg dilontarkan adalah bertajuk "Kepupusan haiwan"....dh lame dh aku tinggal aktiviti mase lapang aku tu...rase2nye dah setahun dah...tp mane nk cari kanvas ngan cat minyak kat bandar terengganu ni ye ? alat2 melukis & catan aku yg lame2 sume tertinggal kat kampung...sume dh ada..pallete..cat minyak..berus...yang xde cume kanvas je...yg tu kena tunggu gaji baru blh beli..eheh

Untuk pengetahuan korg, 'painting' ni dh jadi sebahagian dari hidup aku mase aku belajar kat uitm dulu...banyak2 subjek seni halus yg ada seperti 'drawing', printing, arca, grafik...subjek yg  paling aku minat adalah 'painting' / catan....nk tau sbb ape ? sbb aku blh gune pelbagai media basah yg berwarna-warni....warna yg boleh mengikut kesesuaian mood aku...warna memainkan peranan penting dlm kehidupan harian makhluk2 kat atas bumi ni...semuanya bewarna...cili warna merah...rumput warna hijau...laut warna biru...dari warna2 ni lak kita dpt wat tafsiran yg tersirat sbg cth dari segi pemakaian & kegemaran....tp cuba korg imagine dunia tanpa warna...tentu kelam hidup korg kan...seperti c buta dengan dunia nya....xkurang juga seperti pd zaman dahulu kala, tatkala televisyen diperkenalkan dlm masyarakat kita, sume nye hitam putih...suram je...

Nak wat 'painting' ni bukannya senang, kena ada ilham...bukan boleh imagine mcm tu je dlm otak..seperti kata2 pensyarah aku dulu..seni adalah sesuatu yg sgt halus...lakaran utk seni pula mesti merujuk kepada ape yg dpt dilihat & diolah mengikut ke kreatifan kita...hmmm...cuma org yg berjiwa seni saje yg memahami...

" Art is my life..colour is my soul "

No comments:

Post a Comment