Tuesday, February 2, 2010

Bulan 2, Tahun Baru 2010....

Fuhhhhhhh...lame sungguh blog aku ni bercuti rehat selepas aku menjawat jawatan baru sebagai " isteri "..eheh..jawatan baru ke ?...bkn jawatan tp PENGIKTIRAFAN yang sgt mulia untuk kaum wanita...mesti dlm fikiran korg yg same kaum ngan aku sume nk jd isteri yang solehah & taat pd suami kan ? ....aku xterkecuali...baru 2 bulan usia perkahwinan aku..bak kate org..tgh dlm mood honeymoon lg..sume indah2 & manis...tp bagi aku waktu ni la aku perlu belajar bertatih utk jd isteri kepada wan karmal yussri wan ismail...ape yg aku perlu belajar ?..hmmmm...yang paling penting, aku kena belajar masak...aku berpegang pada kata2 org tua..." nk pikat hati suami...bermula dr air tangan isteri (masak) "...lbh2 lagi suami aku xsuke mkn kat kedai...jd telefon la menjadi penghubung antara aku&ma aku kat kampung untuk mendapat resepi2 yang lazat utk masakan aku...kire mcm ma aku dah jd TOK GURU MASAKAN aku la...ckp je nk resepi ape, sume dia tau..kecuali masakan omputih...Dengan berbekalkan resepi2 & petua2 dari ma aku, aku masak & hidangkan juadah hasil dari air tangan aku istimewa utk suami tercinta...Alhamdulillah..skrg ni tetiap hari sampai je kat umah aku masih sempat masak untuk suami aku walaupun kdg2 masa yg ada terlalu singkat sblm suami ku pulang dari tmpt keje...kire ok la dari zero, xtau masak skrg dh blh dh cket2...sekurang2nya dh xseperti zaman bujang dlu (malas masak)....

Hmmm...perkahwinan ni gak banyak mengajar aku erti sabar...majok2 ada lagi..tp dh kurang dah cket..paling xpon bile aku majok, aku menyorok je kat mane2 dlm umah sampai suami aku dtg pujuk..kui3..tp xselalu aku amalkan la..haaa..korg yg kat luar sane pn jgn nk amalkan lak...xelok...eheh..pandai lak aku ckp yee....hmm...ckp pasal majok ni, kdg2 aku ni jenis keras kepala cket..ma & abah aku kat kampung mmg dh masak dh perangai aku ni...tu pasal bile dh jd isteri ma aku sll pesan.."WAT PERANGAI LEKLOK CKET, DH JD ISTERI ORG DH...KENA DGR CKP SUAMI...JGN KUAT MAJOK...NANTI SUAMI BOSAN.."..ehehehe..ok mom....anakmu ni dh mula blajar dgr ckp dh...dh kurang merajok dh..(ehe, yeke ni?..xmao komen la).....

Yang paling penting bagi aku..perkahwinan & hidup berpasangan ni mengajar aku erti pengorbanan...pengorbanan antara isteri & suami...sama2 mengharungi suka & duka...biasela, permulaan hidup berumah tangga byk yg xlengkap & xcukup...lbh2 lagi yg melibatkan kewangan..sakit, perit, pedih..mmg terasa wat masa skrg ni...apatah lg suami aku baru je dtg bekerja di terengganu, dia korbankan kerjaya lamanya semata-mata xnak berjauhan dengan aku...sanggup bertatih semula dari bawah, mencari kerja yg semestinya berpendapatan xsebyk dulu...tp xpela, sama2 belajar berjimat cermat....sekurang2 nya aku blh kawal cket sifat boros aku ni...

Banyak dugaan yang melanda semasa bertunang dlu, banyak lagi dugaan yg menanti disaat masjid telah dibina...suka aku memetik kata2 seorg penceramah dlm Majalah Mingguan Wanita..." Perkahwinan ibarat membina sebuah masjid & membina sebuah kubu....suami sebagai imam & ketua..isteri sebagai makmum & penyokong...kalau tiada kekutan & lemah salah seorang dari pasangan ni, maka senangla pihak musuh yakni syaitan & godaan2 lain yang blh merobohkan masjid & kubu ni.." jadi aku & suami aku mesti kuat...biarpun dugaan dtg bertalu2...Senyuman xpernah hilang dari bibir ku walau pn dlm keadaan berduka..sbb senyuman tu sbg bius yg paling kuat utk suami ku terus berjuang utk menjadi pemimpin dlm rumahtangga aku...

Sedangkan lidah lagi tergigit, ini pula suami isteri....berselisih fhm perkara biase..bak kate org xberseri rumahtangga kalau xde merajuk & bermasam muke...tp jgn lama2...cpt2 la sejuk & cpt2la pujuk...tp perasaan aku skrg ni, ape yg aku blh katakan "AKU GEMBIRA MENJADI ISTERI WAN KARMAL YUSSRI "...nape la xkawen dari dlu lg ye..(statement ala2 menggatal)..kui3...ape yg penting " i love u my hubby "...

No comments:

Post a Comment