Monday, January 17, 2011

Di mana ada jalan di situ ada kemahuan

Di mana ada jalan di situ ada kemahuan...pepatah tu amat sesuai bg org yang mahu berusaha untuk mencapai kejayaan...boleh diguna pakai oleh sesiapa pn di atas muka bumi ni...tanpa mengira jantina, bangsa, agama mahupun usia...

Ingin aku kongsikan dengan semua, petang semalam dalam perjalanan pulang ke rumah aku singgah sebentar di stesen minyak Shell...kancil merah ku menjerit kehausan agar aku dpt mengisi minyak yg sudah berada di takuk kuning..sekilas mata aku tertancap pada seorang lelaki tua yang mungkin sudah bergelar datuk...berkopiah hitam, berseluar hitam & badannya berbalut t-shirt Shell...bekerja sebagai juru pam minyak...masih gagahkan diri untuk mencari sesuap nasi walaupun badan xsecergas org muda...aku kagum !!! kagum akan semangat nya...terharu akan nasibnya...

Kecewa bila aku fikirkan ada segelintir lelaki yang masih cergas....yang masih muda sihat tubuh badan tp malang sbb malas utk mencari keje....malas nk bekerja...duk harapkan isteri yang bekerja....duk harapkan hasil suapan dr ibu bapa yg sudah tua....layak kah golongan sebegini bergelar lelaki ???...lelaki sejati xkan berkelakuan sebegitu rupa...tiada sifat malu ke menunggu hasil titik peluh isteri ???...di mana maruah mu ? di mana kejantanan mu ?....untuk apakah diri mu dicipta di atas muka bumi ini ? sumbangan apakah yang telah kau beri wahai golongan lelaki yang pemalas ini ?....sll je aku mendengar keluhan dr sang isteri akan sikap suami yang tidak bekerja...bukan sbb xmampu bekerja...bukan sbb kekurangan daya upaya...tetapi alasan nya " sound like stupid "...susah nk cari keje yg sesuai...nk wat keje lain xpandai...helo helo helo..kalo xpandai xblh belajar ke ?...sume manusia yg bekerja, majoritinya datang dr yang belum ada pengalaman bekerja...tp kita sbg manusia blh belajar....alasan...sume org boleh cipta alasan...nak seribu daya kalau xnak 1 dalih pn dh cukup...

Sedarlah wahai makhluk bergelar lelaki...yg rajin, aku tabik...yang malas, aku pandang keji...buanglah sikap malas sejauh mungkin....ingat, bangkitlah...pk masa depan mu...pk masa depan isteri mu...pk masa depan zuriat mu...

p/s : teringat cite Adnan Sempit...di mana ada jalan di situ ada highway !!! weng!! weng !! weng !!

No comments:

Post a Comment